Казка як засіб розвитку емоційної сфери у дошкільників

 

Казка входить у життя дитини з самого раннього віку, супроводжує протягом усього дошкільного дитинства і залишається з нею на все життя. З казки починається знайомство зі світом літератури, з миром людських взаємин і з усім навколишнім світом в цілому.

Казки підносять дітям поетичний і багатогранний образ своїх героїв, залишаючи при цьому простір уяві. Моральні поняття, яскраво представлені в образах героїв, закріплюються в реальному житті та взаєминах з близькими людьми, перетворюючись в моральні еталони, якими регулюються бажання і вчинки дитини.

Казка, її композиція, яскраве протиставлення добра і зла, фантастичні і певні по своїй суті моральної образи, виразна мова, динаміка подій, особливі причинно-наслідкові зв’язки і явища, доступні розумінню дошкільника, — все це робить казку особливо цікавою і хвилюючої для дітей, незамінним інструментом формування морально здорової особистості дитини.

Аналізуючи нинішній стан проблеми впливу казки на емоційний розвиток дітей дошкільного віку, можна констатувати, що більша увага приділяється розвитку однієї сфери — інтелектуального розвитку дитини. Г. І. Песталоцці сформулював загальне правило, яке часто не дотримується в даний час, воно полягає в тому, що знання не повинно випереджати морального розвитку дитини. Батьки дуже рано починають навчати свою дитину, по суті примушуючи її до інтелектуальних зусиль, до яких вона не готова ні фізично, ні морально. Тоді як для дитини дошкільного віку найважливіше розвиток внутрішнього життя, харчування його емоційної сфери, почуттів.

Сприйняття казки робить сильний вплив на емоційний розвиток дітей, процес ознайомлення з казкою створює реальні психологічні умови для формування соціальної адаптації дитини. У всі часи казка сприяла розвитку позитивних міжособистісних відносин, соціальних умінь і навичок поведінки, а також моральних якостей особистості дитини, які визначають її внутрішній світ. При цьому казка залишається одним з найдоступніших коштів для розвитку дитини, яке в усі часи використовували і педагоги, і батьки.

В даний час казка, як і інші цінності традиційної культури, помітно втратила своє призначення. Цьому сприяли сучасні книги та мультфільми з спрощеним діснеевскмм стилем переказу відомих казок, часто спотворюють первісний зміст казки, перетворють казкове дійство з морально-повчального в чисто розважальне. Таке трактування нав’язує дітям певні образи, які позбавляють їх глибокого і творчого сприйняття казки.

Вплив казок на гармонійний емоційний розвиток дітей дошкільного віку полягає в тому, що в процесі диференціювання уявлень про добро і зло відбувається формування гуманних почуттів і соціальних емоцій і відбувається послідовний перехід від психофізіологічного рівня їх розвитку до соціального. Емоції поступово стають більш осмисленими, починають підкорятися мислення, коли дитина засвоює різні способи дії та норми поведінки, співвідносить результати своєї діяльності до цілей і результатів інших.

У процесі організації занять використовуйте діяльнісний принцип, в якості основних методів застосовувайте розігрування (драматизація) окремих сюжетів по казках, продуктивні методи — малювання, ліплення та конструювання на теми казок, прослуховування музичних творів, точно підібраних для казкових характеристик, що дозволяє дітям вгадувати казки, героїв і уточнювати їх основні характеристики. Ініціювання творчості в передачі яскравих емоційних характеристик стимулює здатність самостійно творити художній образ.

У результаті аналізу літературних джерел підтвердилося уявлення про те, що гармонійний емоційний розвиток дітей старшого дошкільного віку полягає в послідовному освоєнні трьох рівнів: психофізіологічного, соціального та естетичного. Це дозволяє підтвердити правильність характеристик трьох рівнів емоційного розвитку за основними ознаками.

  • психофізіологічний рівень емоційного розвитку виявляється в процесі уваги дитини під час прослуховування казки, в адекватності реагування, в мимовільних репліках (вигуках), мимовільних рухах, в неусвідомлених відносинах дітей до героїв казок на основі вміння розрізняти емоційні стани по їх зовнішньому прояву — через міміку, пантоміму, жести, пози, емоційну дистанцію. При цьому дитина за зовнішніми емоційними проявами вгадує сенс поведінкових реакцій і реагує відповідно до цього глуздом.
  • Соціальний рівень є наступним щаблем емоційного розвитку дітей старшого дошкільного віку, характерною рисою якого є емоційний контроль, емоційна саморегуляція. Це дозволяє виділити в емоційному розвитку соціальні почуття, які ефективно формуються в процесі сприйняття і переживання казки, оскільки включається механізм сприяння героєві, уявного обігравання і прочувствованія його вчинків. Соціальний рівень — головний напрямок розвитку емоційної сфери у дошкільника — це поява здатності керувати емоціями, тобто довільність поведінки.
  • Естетичний рівень — рівень художнього образу — характеризується особливим видом емоційного пізнання, при якому людина відображає дійсність у формі емоційних образів. Казки не тільки розширюють уявлення дитини, збагачують її знання про дійсність, головне — вони вводять дитину в особливий, винятковий світ почуттів, глибоких переживань і емоційних відкриттів.

Вплив казок на гармонійний емоційний розвиток дітей дошкільного віку полягає в тому, що в процесі диференціювання уявлень про добро і зло відбувається формування гуманних почуттів і соціальних емоцій і здійснюється послідовний перехід від психофізіологічного рівня їх розвитку до соціального, що забезпечує корекцію відхилень у поведінці дитини.

Казка дозволяє забезпечити соціальну адаптацію дошкільнят шляхом введення їх в культурну традицію народної та авторської казки, використовуючи малі жанри фольклору (прислів’я, приказки), знайомлячи дітей з музичними та живописними творами на казкові сюжети. Також розширюються уявлення дітей про навколишній світ за допомогою введення їх в літературну і музичну культуру, що помітно сприяє емоційному розвитку дітей, розвитку мовлення дітей, збагаченню словника, розвитку образного ладу і навичок зв’язного мовлення.

Залишити відповідь

Ви можете використовувати ці HTML теги і атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.