Криза 7 років: як допомогти дитині?

Завдання батьків при підготовці дитини до школи і в перших класах – створення зони найближчого розвитку. Це те, що дитина не може зробити сама, а лише з деякою організуючою допомогою дорослих. Самостійне приготування домашнього завдання — це зона найближчого розвитку для першокласника. Сам він не навчиться цьому, тому що школа не формує такого навику на даний момент. З нашою допомогою, організуючою, дитина спроможна цей навик освоїти та впоратися з іншими конкретними труднощами в навчанні: коли щось не виходить, ми робимо замість дитини, а не разом з нею. Це часто відбувається тому, що батьки занадто опікуються своїми дітьми із самого народження, чому можна дати назву гіперопіки. Гіперопіка у навчанні — це шлях, що веде у глухий кут. По можливості, дитина до школи повинна бути підготовленою. Треба зрозуміти, що з вашого боку має бути лише допомога і підказка, але ні в якому разі не робити все за вашу дитину.

Найголовніше, чого треба уникати, коли дитина пішла в школу — це формування до нього заохочувального ставлення. З уроками нехай допомагає той, хто більш спокійно до цього ставиться. Наприклад, при перевірці написання ви шукаєте не найгіршу літеру, а саму прийнятну і говорите: «Ось ця вийшла чудово!».Початок навчання в школі може бути для багатьох певною точкою Х, коли до дитини виникає дещо інше ставлення, ніж ми думали. Вкрай корисно до того, коли такий момент настає, згадати, що було в дитинстві у вас: хто з вами робив уроки і як би вам на той момент хотілося, щоб до вас ставилися ваші помічники і наставники.

Концентрація на успішності працює для всіх дітей — це одна з найбільш вдалих речей, які можна сформулювати. Звичка при письмі — одна з найбільш складних, поряд з тим, що дитині потрібно ще дуже багато чого освоїти. Спробуйте написати пару речень лівою рукою письмовими літерами і ви зможете зрозуміти, які саме труднощі відчуває при навчанні письму ваша дитина. Криза 7 років, на відміну від кризи 3 років, може наступити раніше чи пізніше. В цілому, вона припадає на час, коли змінюються перші молочні зуби на перші корінні. Якщо зуби змінюються рано, — це може бути особливість сім’ї. Криза 7 років багато в чому має соціальне походження і пов’язана з початком шкільного навчання.

Новоутворення кризи 7 років:

— По-перше, увага, що дитина може утримувати стільки, скільки вона хоче, на те, на чому хоче. До цього контролювати увагу було більш непідвладним дитині. Це одна з ознак, чому не варто віддавати шестирічних дітей в школу — дуже важливі півроку між 6,5 — 7, коли виробляється контроль уваги і ще безліч речей, пов’язаних зі зорово-моторною координацією. Педагоги завжди знали, що класи шестирічних і семирічних дітей — це небо і земля.

— По-друге, учнівська позиція, яка складається з можливості адекватно реагувати на осуд, пов’язана з успіхами, і вміння сприймати авторитет учителя. До проходження кризи 7 років дитина ображається на будь який осуд. Після цієї кризи дитина розуміє, що мама так говорить не для того щоб образити, а щоб вміння дитини стало краще.

— Крім того, дитина хоче, може і прагне до того, щоб переймати зразки поведінки, думки, дії від іншого дорослого, тобто від вчителя. І тут дитині набагато простіше, якщо цей вчитель не є батьком, тому що одна з ознак кризи 7 років — це протиставлення себе батькам, негативізм і думки про те, що батьки розуміють щось гірше, ніж новий авторитет. Поява у дитини поняття «моя вчителька так сказала» — нормальна прикмета новоутворення, того, що тепер вчитель буде для дитини головною людиною в плані навчання. Це не можна переламувати, це марно. Спускати з небес цей неймовірно прекрасний образ вчительки можна тільки в самих крайніх випадках — при виявленні явного негативного настрою педагога до вашої дитини.  В цілому, криза 7 років підштовхує дитину до освоєння нових соціальних ролей. Все, що дитина освоїла у школі, вона принесе в сім’ю і буде випробовувати на молодших братах і сестрах, на ляльках. Якщо дитина пішла в школу, варто дуже уважно спостерігати, що ж вона говорить, особливо у рольових іграх, і ви пізнаєте, що і як говорить у школі вчитель, які слова вживає, оскільки це нормально, коли дитина наслідує свого першого вчителя. Готуючи дитину до школи, можна пограти в школу заздалегідь. Можна сходити в школу і подивитися, як там шумно на перервах, які там парти, розповісти історії про різних вчителів, згадати історії зі свого шкільного життя. Дитина в кризі 7 років дуже уперта. Вона наполегливо відстоює те, що почула у школі. Вона має полярну поведінку, як і в кризі 3 років: то веде себе як доросла і незалежна, то — як маля. І ця полярність — ознака дорослішання. У цей період дорослішання дитини дуже важливо не втрачати спокою. Найкорисніше, що можна зробити вкризу 7 років, — зіштовхувати дитину з наслідками своєї самостійності. Не треба її захищати від можливих помилок, намагатися переконати і зіпсувати при цьому відносини, слід попередити про наслідки. Слід зазначити, що ця криза досить швидко проходить і у дитини виникає новий рівень самостійності, можливо, пов’язаний з виконанням навчальних завдань, але самостійність у навчанні — складний навик, який складається з декількох блоків.

  • Перший блок — це блок планування.
  • Другий — формулювання задачі.
  • Третій блок — виконання.
  • Четвертий блок — перевірка.

Це те, чому дитині потрібно навчитися за час навчання у початковій школі на матеріалі різних предметів. На кожному етапі може виникати проблема так званого застрявання. Наприклад, планувати час уроків дитина точно поки що не може, тому що вона ще не освоїлася у новому колективі. Слід допомагати й організовувати допомогу в зоні найближчого розвитку: «Давай придумаємо час, і ти запишеш у свій телефон, коли тобі пора робити уроки».

Формулювання завдань. Не завжди дитина може сама зрозуміти, що потрібно. Корисно ставити дитину в відношенні уроків в експертну позицію: дитина — експерт, а ви — на допомозі. Поки вона буде пояснювати завдання, ви зрозумієте, чи правильно вона це зрозуміла, і зможете трохи скорегувати проблему.

Блок виконання. Тут робота взоні найближчого розвитку — оцінити, чи можна це зробити за один момент. Якщо завдання велике — розбити на частини, запропонувати зробити завдання, роблячи невеликі перерви. Часто дитина не може оцінити обсяг завдання навіть до 3 класу. Необхідно навчити дитину не відволікатися на обсязі маленької частини завдання: не підхоплюватися, не підбігати до піаніно, не набирати номер, — не відволікатися на інші заняття.

Блок контролю, перевірки. Потрібно вчити перевіряти. Це взагалі чудове вміння. Знаходити помилки діти дуже люблять, і можна в ігровій формі запропонувати їй таку «вчительську» роль — перевіряти. У дитини самооцінка ще не увійшла в зіткнення з реальністю. Самооцінка дитини-дошкільняти буває завищена. У період кризи 7 років, і взагалі в початковій школі, вона йде до нормальної. На цьому шляху вона може стати і заниженою — і це ще гірше. Але в 1-2 класі дитина знає: все, що вона зробила — прекрасно, і себе не перевіряє: постаралась, написала, і, значить, це добре. Уміння перевіряти — це окреме вміння, яке теж формується протягом певного часу.

Вміти себе перевірити, вміти все спланувати може тільки не втомлена дитина. Дитина перевантажена першою справою втрачає здатність до самоорганізації. При втомі втрачається те, що освоєно не так давно: вона ще може скласти 2 і 2, але не може себе заставити перевірити те, що вже написано. Систематично перевантажуючи дитину, позбавляючи її здатності самоконтролю, ми підписуємося під тим, що будемо робити уроки замість неї.

Слід зазначити, що в молодших школярів існує дві основні проблеми при навчанні: хронічне зниження самооцінки і хронічна перевтома. Схильні перевантажувати дітей мами і тата, які самі дуже багато працюють. Схильні багато вимагати від дітей мами (і тата), які від себе вимагають занадто багато. Якщо ви знаєте, що ви — людина з синдромом відмінника, потрібно розуміти, що це перша річ, яка буде заважати вашій дитині нормально і повноцінно розвиватися і знайти себе, можуть виникнути проблеми зі здоров’ям, можна відбити бажання вчитися, можна домогтися червоного диплома, але отримати його особисто для себе, на шкоду інтересам дитини. Це досить позамежна річ — бачити, де ваші бажання і амбіції, а де бажання і амбіції дитини. Потрібно намагатися розуміти, які з ваших дій диктуються вашими бажаннями, а які інтересами вашої дитини.

Залишити відповідь

Ви можете використовувати ці HTML теги і атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.