Створення необхідних соціальних моральних та психологічних умов для повноцінного життя дитини, оптимального її розвитку, підготувати її до соціальної активності, ініціативних та творчих звершень, сформувати соціальну впевненість — одне з основних стратегічних завдань дошкільної освіти. Адже дошкільний навчальний заклад відіграє особливу роль у процесі соціалізації дитини. Насамперед ця роль полягає у:
- становленні соціального досвіду, соціальної компетентності дитини;
- забезпеченні її поінформованості;
- формуванні певної моделі соціальної поведінки, здатності бути адекватним ситуації, вимогам та очікуванням авторитетного дорослого;
- розвитку соціальних потреб, мотивів поведінки та діяльності.
Основними напрямами соціального розвитку дитини є:
- засвоєння правил міжособистісних взаємин;
- взаємодія суб’єкта з предметом у світі постійних речей.
Умовами соціального розвитку дитини є:
- посередництво дорослого; рівноправне партнерство з однолітком;
- збагачене освітнє середовище, насичене діяльністю та взаємодією з однолітками і дорослими на умовах співпраці.
Модель успішної соціалізації дитини
Модель дає можливість уявити складові успішної соціалізації як процес, яким можна управляти в умовах освітнього простору дошкільного навчального закладу. Основні складові Моделі — такі:
- портрет випускника дошкільного навчального закладу;
- соціальне пізнання;
- емоційне благополуччя;
- регуляторний досвід;
- освітнє середовище;
- взаємодія з однолітками і дорослими.
Портрет випускника дошкільного навчального закладу як очікуваний результат освітньої діяльності в дошкільному навчальному закладі демонструє всі аспекти успішної соціалізації дитини до шести-семи років. Цей результат неможливо отримати, застосовуючи лише традиційну модель дошкільної освіти, зорієнтовану переважно на передання дитині знань, умінь і навичок. Новим орієнтиром для освітньої діяльності та педагогічного впливу стає сама дитина як суб’єкт соціального пізнання і діяльності у взаємодії з однолітками та дорослими в соціальному середовищі.
Соціальне пізнання — практичні враження чуттєво-емпіричного пізнання соціальної дійсності, отримані дитиною у спільній діяльності з іншими людьми (дітьми різного віку, дорослими). Соціальне пізнання передбачає розвиток соціальної компетентності дитини, що полягає у її здатності ефективно взаємодіяти з людьми в системі міжособистісних взаємин. Процес соціального пізнання дає змогу дитині засвоїти об’єктивно задані норми суспільства та постійно стверджуватися як соціальний суб’єкт.
Емоційне благополуччя — психічний стан максимального емоційного комфорту дитини в природному та соціальному середовищі. Для забезпечення емоційного благополуччя дитини в дошкільному навчальному закладі необхідно подбати про:
- розвиток базового почуття безпеки (відчуття спокою і захищеності, відсутності негативних переживань). Це почуття залежить від близьких людей — дорослих та однолітків, від яких дитина отримує підтримку та допомогу в складних ситуаціях. Почуття безпеки — це впевненість дитини в тому, що завжди можна знайти правильне розв’язання будь-якої проблеми та сподіватися на допомогу. Внаслідок цього дитина відчуває впевненість та довіру до інших дітей та дорослих;
- формування почуття приналежності (почуття того, що тебе розуміють і приймають, одночасне відчуття винятковості та спорідненості, схвалення та повага інших). У процесі взаємодії з іншими дітьми дитина освоює простір спілкування, демонструє характер емоційної близькості та взаємної зацікавленості, що забезпечує розвиток шляхів її соціального пізнання та позитивні взаємини з партнерами;
- створення атмосфери емоційно-забарвленого спілкування як різновиду соціального емоційної близькості та взаємної зацікавленості, що забезпечує розвиток шляхів її соціального пізнання та позитивні взаємини з партнерами;
- спілкування, основаного на почуттях та емоціях його учасників (дітей і дорослих). Педагогам важливо працювати над розширенням свого педагогічного репертуару, використовувати різні комунікативні техніки: емпатичного (активного)слухання, використання «Я-повідомлень» і «Ти-повідомлень», елементів ігротерапії, казкотерапії тощо.
Регуляторний досвід — усвідомлення дитиною своєї соціальної ролі в групі як сукупності прав, обов’язків і правил, що визначають її поведінку в певній соціальній ситуації. Для набуття дитиною регуляторного досвіду важливе значення має вміння педагога використовувати педагогічний потенціал соціальних ситуацій, що виникають стихійно, і трансформувати їх у ситуації, що виховують. Це можна назвати «педагогікою моменту», коли виховання дитина отримує не під час занять, а під час взаємодії та спілкуванні з однолітками і дорослими. Педагоги можуть розвивати вміння дитини регулювати свої поведінкові реакції.
Для розвитку навичок контрольованої поведінки дитини можна застосовувати такі прийоми:
- відтворення найпоширеніших ситуацій, у яких виникають психологічні труднощі;
- виокремлення та розпізнавання типових форм прийнятної та неприйнятної поведінки;
- набуття і закріплення позитивних стереотипів поведінки та способів розв’язання конфліктів;
- розвиток навичок самостійного вибору і засвоєння дитиною відповідних форм реакцій та дій у різних ситуаціях;
- обігрування ситуацій з характерними для певної групи проблемами спілкування і поведінки дитини;
- реагування на внутрішні негативні переживання дитини, що відбувалися раніше в дитячому садку або вдома;
- відгадування загадок на розв’язання конфліктних ситуацій;
- створення самостійних ігор-фантазій з проекцією нових емоційних проблем та актуальних пропозицій;
- розроблення завдань на активізацію позитивних емоційних виявів;
- закріплення нових форм соціального реагування тощо.
Освітнє середовище — насичення середовища групового простору різноманітними сенсорними стимулами, що спонукають дитину до діяльності у взаємодії з однолітками та дорослими. Складовими освітнього середовища є:
- предметно-ігровий простір;
- соціальний компонент;
- природний компонент;
- простір Я дитини.
Важливо використовувати всі можливості освітнього середовища для створення пріоритету дитячого буття, різноманітної діяльності у взаємодії з однолітками і дорослими.
Взаємодія дорослого з дитиною. Процес успішної соціалізації дитини дошкільного віку не відбувається автоматично. Він можливий, якщо педагог усвідомлює, що має виконувати для дитини роль посередника між її життям у родині та цілим світом, у який він поступово входить. За таких умов педагог має емоційно співпереживати дитині, приймати її установки, виражати щиру віру в її можливості та створити атмосферу взаєморозуміння. Під час створення умов для успішної соціалізації дитини дошкільного віку варто дотримуватися таких правил:
- не можна —
- давати прямих оцінок особистості та характеру дитини;
- навішувати ярлики;
- давати категоричні накази.
- варто —
- обережно ставитися до похвали. Вона має бути не прямою (тобто оціночною), а описовою, і стосуватися лише діяльності дитини. Похвала, яка не відповідає дійсності та уявленням дитини про себе, може сприйматися як насмішка чи засіб маніпуляції з боку дорослих або як вияв їхньої нещирості А надлишок похвали може посилити внутрішню невпевненість дитини в собі;
- уникати негативних висловлювань (наказів, розпоряджень, погроз, попереджень, нотацій, повчань), які можуть перешкоджати взаєморозумінню та спільним діям дітей і впливати на поведінку дитини, обмежуючи її активність та самостійність.
Дорослий може пришвидшити процес соціалізації дитини, зокрема:
- навчити способів надання допомоги іншим дітям;
- забезпечити визнання досягнень і талантів дитини;
- спонукати ділитися своїми почуттями;
- розвивати навички співпраці, уміння взаємодіяти з партнерами по грі та іншим видам діяльності;
- залучати дитину до планування та участі у спільній роботі.
Дорослий має спонукати дитину до співпраці в проблемних ситуаціях. При цьому важливо не давати поради, готові рецепти та рекомендації. Варто бути для дитини помічником у пошуках розв’язання проблемної ситуації. Важливою в цьому контексті є внутрішня позиція дорослого щодо дитини, зокрема бажання:
- чути дитину;
- підтримувати дитину в здобутті впевненості в собі;
- приймати почуття дитини, а не оцінювати та засуджувати їх;
- вірити в здатність дитини самотужки розв’язати власні проблеми — не варто одразу ж намагатися зробити все за дитину самому;
- сприймати дитину як самостійну особистість — не слід брати на себе відповідальність за вибір дитини.
Взаємодія дитини з однолітками. Для дитини спілкування з однолітками відрізняється від спілкування з дорослими. Насамперед, спілкування з ровесниками є більш емоційним та розкутим. Дитина дошкільного віку в спілкуванні з однолітками в 9-10 разів частіше демонструє експресивно-мімічні прояви різних емоційних станів — від обурення до бурхливої радості, від ніжності та співчуття до злості, — ніж зазвичай. Дитина дошкільного віку частіше погоджується з однолітками, ніж з дорослими, і конфліктує також переважно з ровесниками. Вже з чотирирічного віку одноліток стає для дитини найбільш цікавим партнером по спілкуванню, взаємодія з ним є важливішою, аніж з дорослим. Особливістю таких контактів є їх нестандартність та нерегламентованість. Цій взаємодії властива особлива розкутість, спонтанність, довільність.
Така свобода у спілкуванні дає дитині змогу проявити свою оригінальність та самобутнє єство. Якщо поведінка дорослого є для неї еталоном культурно-внормованих зразків поведінки, то одноліток створює умови для індивідуальних, невнормованих, вільних проявів. Природно, що з віком взаємодію між дітьми дедалі більше підпорядковують усталеним правилам. Однак нерегламентованість та розкутість, використання непередбачуваних і нестандартних засобів у спілкуванні залишаються особливою ознакою дитячих контактів аж до кінця дошкільного віку.
Ще однією особливістю контактів між дітьми є переважання ініціативних дій над діями у відповідь. Наприклад, дитина не здатна продовжити та розвинути діалог, який не складається через відсутність відповідної активності партнера. Для неї значно важливіша власна дія або вислів, ініціативу однолітка вона здебільшого не підтримує. Ініціативу дорослого дитина приймає та підтримує приблизно вдвічі частіше. Тобто у сфері спілкування з ровесниками чутливість до впливів партнера в дитини дошкільного віку є значно меншою. Така неузгодженість комунікативних дій часто призводить до конфліктів, протестів та образ.
Основні компоненти соціалізації особистості в освітньому просторі
Уміле керування спілкуванням і взаємодією дітей в освітньому просторі дошкільного навчального закладу дає змогу педагогу успішно соціалізувати дитину дошкільного віку.
В освітньому процесі основними компонентами соціалізації особистості є:
- комунікативний — містить різноманітні форми і способи оволодіння мовою та мовленням, інші види комунікації (словесне, невербальне спілкування, інформаційні технології) та використання їх у різних обставинах діяльності і спілкування;
- пізнавальний – засвоєння знань про навколишню дійсність, становлення системи соціальних уявлень, узагальнених образів у процесі навчання і виховання, під впливом засобів масової інформації та у спілкуванні. Виявляється в ситуаціях пошуку та засвоєння інформації за власною ініціативою дитини для розширення, поглиблення та уточнення своїх уявлень про світ;
- поведінковий — засвоєння дій, моделей поведінки: від навичок гігієни, побутової поведінки до умінь у різних видах ігрової, художньої, трудової діяльності, засвоєння різних правил, норм, звичаїв, заборон, що склалися у процесі суспільного розвитку, прилучення до культури суспільства;
- ціннісний — система проявів мотиваційно-потребової сфери особистості: ціннісні орієнтації, що визначають вибіркове ставлення дитини до цінностей суспільства, розуміння і «привласнення» значення предметів, соціальних явищ, подій.
Отже, успішний процес соціалізації дитини дошкільного віку як цілеспрямована і систематична робота педагогічного колективу можливий на основі такої моделі, що сприяє усвідомленню всіх її складових та дає змогу керувати соціальною ситуацією розвитку дитини в освітньому просторі дошкільного навчального закладу.
Нові коментарі