ЗАТВЕРДЖЕНО
педагогічною радою ЗДО № 31 «Білочка»
протокол № 1 від 30.09.2021
ПОЛОЖЕННЯ
про моніторинг якості освітньої діяльності в ДНЗ яслах-садку № 31 «Білочка»
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
- Положення регламентує порядок, процедуру та форми проведення моніторингу якості освіти дошкільного навчального закладу ясел-садка №31 «Білочка» .
- Нормативною базою моніторингу якості освітнього процесу в закладі є:
- Закон України «Про освіту»
- Закон України «Про дошкільну освіту»
- Порядок проведення моніторингу якості освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.02.2020 р. № 154/34437
- Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти, затверджено наказом Державної служби якості освіти України від 30.11.2020 р. № 01-11/71
- Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (затверджено постановою КМУ від 21.08.2019 р. № 800)
- Примірне положення про методичний кабінет закладу дошкільної освіти (наказ МОН України від 16.04.2018р. № 372);
- Лист МОН № 1/9-535 від 06.11.2015р. «Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі»;
- Базовий компонент дошкільної освіти (наказ МОН України від 12.01.2021р. №33);
- Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проєкту В.О.Огнев’юк ; авт. кол.: Г.В.Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М. Вертугіна [та ін.] ; наук. ред. Г.В. Бєлєнька ; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, – 440 с.
- Дане Положення спрямоване на підвищення якості освіти, активізацію та удосконалення діяльності закладу.
- Моніторинг передбачає збирання (первинні дані), аналіз та оцінку якості освіти, зберігання (створення і ведення бази даних), прогнозування та розробку рекомендацій щодо корекційної роботи.
- Моніторингові дослідження проводяться вихователем-методистом, практичним психологом, інструктором з фізичної культури, вихователями, медичною сестрою, керівниками музичними, вчителем-логопедом та директором закладу.
- Положення узгоджується та затверджується на засіданні педагогічної ради.
- Заклад у своїй діяльності керується чинним законодавством, нормативно-правовими документами з питань організації освітнього процесу та даним Положенням.
- Дане Положення поширюється на педагогічних працівників закладу.
- У цьому положенні використовуються такі терміни:
Якість освіти – відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг.
Якість освітньої діяльності – рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг.
Моніторинг якості освіти – це система послідовних і систематичних заходів, що здійснюються з метою виявлення та відстеження тенденцій у розвитку якості освіти в країні, на окремих територіях, у закладах освіти (інших суб’єктах освітньої діяльності), встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності її заявленим цілям, а також оцінювання ступеня, напряму і причин відхилень від цілей.
2. Мета моніторингу
Вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти, стану організації освітнього процесу в ДНЗ, отримати оперативну інформацію про реальний стан та тенденції змін об’єкта діагностування для корекції педагогічного процесу.
3. Завдання моніторингу
- Виявити :
- якість практичної реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти та отримати об’єктивну інформацію;
- якість організації освітнього середовища;
- якісний та кількісний склад педагогів,рівень їх професійної компетентності;
- якість управлінської діяльності;
- ступінь задоволеності батьків якістю надання освітніх послуг
- Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до Базового компонента дошкільної освіти та освітньої програми ДНЗ.
- Провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності прикінцевій меті – вимогам Державних стандартів дошкільної освіти.
- Визначити чинники, які сприяють покращенню виконання освітньої програми в ДНЗ.
- Прийняти управлінські рішення щодо підвищення якості освіти та ефективності функціонування закладу
4. ОБ’ЄКТИ МОНІТОРИНГУ
Вивчення освітнього середовища :
Санітарно-гігієнічні, матеріально-технічне, навчально-методичне забезпечення
Якість кадрового складу.
Контингент дітей.
Фахова діяльність педпрацівників закладу (науково-методична робота):
Готовність педагогів до впровадження інновацій.
Участь педпрацівників у методичних заходах.
Участь педпрацівників у професійних конкурсах.
Фахова майстерність педагогів.
Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини (стан організації освітньої діяльності) :
Планування освітнього процесу педагогами.
Якість організації педагогами освітнього процесу.
Сформованість у дошкільників базових якостей особистості, компетентностей.
Управлінські процеси:
Ефективність кадрової політики.
Ефективність прийнятих управлінських рішень.
Реалізація програми розвитку закладу.
5. Суб’єкти моніторингу
Суб’єктами моніторингу виступають:
– адміністрація закладу; моніторингова група
– уповноважені наказом директора педагогічні працівники, батьки, інші особи.
6. Процедура підготовки та проведення моніторингу
- Моніторинг проводиться у такі етапи:
- планування та підготовка моніторингу (формулювання проблеми, що досліджуватиметься; визначення мети та завдань моніторингу; розрахунок і формування вибірки, оцінка її репрезентативності; визначення критеріїв і показників оцінювання результатів дослідження тощо);
- розробка Програми;
- проведення дослідження (відповідно до форм і методів, визначених у пунктах 3 –
6.4 цього розділу, із залученням учасників дослідження);
- збір та оброблення результатів моніторингу;
- аналіз та інтерпретація (узагальнення та пояснення результатів, визначення закономірностей, формулювання висновків тощо) результатів моніторингу;
- оприлюднення результатів моніторингу (інформування про результати моніторингу).
- Алгоритм організації і проведення моніторингу:
- опрацювання нормативно-правової бази;
- формування мети і цілей моніторингу (що дослідження може виявити для покращення освітньої діяльності);
- визначення напрямів моніторингу (професійна компетентність педпрацівників, ресурсне забезпечення освітнього процесу (кадрове, матеріально-технічне) тощо);
- визначення типу дослідження (зрізове, лонгітюдне, змішане);
- розробка документації ( накази, програми);
- добір інструментарію для проведення моніторингу (вибір анкет, тестів, таблиць, карт спостережень та ін.);
- організація дослідження;
- збирання даних, тобто проведення спостережень за обраними методиками;
- оброблення та аналіз даних (може проводиться за допомогою математичної статистики, кореляційного або факторного аналізу, що також передбачає описове пояснення);
- вироблення рекомендацій на основі інтерпретації даних дослідження;
- корекція – внесення певних змін у діяльність закладу на основі запропонованих рекомендацій;
- інформативність (висвітлення результатів моніторингу).
- Алгоритм організації і проведення моніторингу:
Організація роботи щодо здійснення внутрішнього моніторингу покладається на вихователя-методиста закладу.
Загальне керівництво щодо здійснення внутрішнього моніторингу покладається на директора закладу.
Педагогічні працівники несуть відповідальність за дотримання критеріїв здійснення моніторингу, зазначених у даному Положенні протягом всієї своєї діяльності.
Матеріали моніторингових досліджень зберігаються протягом п’яти років.
- Методами проведення дослідження під час моніторингу можуть бути:
- опитування учасників освітнього процесу: анкетування, індивідуальне інтерв’ю, фокус-групове дослідження;
- спостереження: за освітнім середовищем, організацією життєдіяльності, проведенням занять;
- вивчення документації закладу;
- інші методи, визначені у Програмі.
- Моніторинг може проводитися у формі:
- безпосереднього одержання інформації від учасників дослідження (за допомогою спостереження, інтерв’ювання тощо);
- опосередкованого одержання інформації від учасників дослідження (у письмовій та/або електронній формі тощо);
- одержання інформації без залучення учасників дослідження (за допомогою вивчення документації, статистичної або оперативної інформації тощо).
Моніторинг може проводитися з використанням сучасних інформаційно- комунікаційних і цифрових технологій, у тому числі дистанційно.
Під час проведення дослідження можуть використовуватися фронтальна, групова або індивідуальна робота учасників дослідження.
- Програма розробляється та затверджується керівником закладу. Педагогічний колектив ознайомлюється з Програмою.
- У Програмі визначаються мета і завдання, суб’єкти, об’єкт(и), форми та методи, індикатори, умови (у тому числі місце проведення), процедури проведення відповідного моніторингу, порядок визначення результатів моніторингу, строки та форми узагальнення результатів моніторингу, а також оприлюднення результатів моніторингу (інформування про них).
До Програми додається графік проведення моніторингу.
Програма розробляється на основі науково обґрунтованої методології з урахуванням вікових особливостей учасників моніторингу.
- Моніторинг проводиться в терміни, визначені у Програмі.
При визначенні термінів проведення моніторингу суб’єкт моніторингу має враховувати можливі ризики, пов’язані з надмірним навантаженням на здобувачів освіти та педагогічних працівників внаслідок збігу кількох контрольно-вимірювальних заходів.
- Моніторинг проводиться державною мовою.
7. Моніторинг проводиться відповідно до таких принципів:
- систематичності та системності;
- доцільності;
- прозорості моніторингових процедур та відкритості;
- безпеки персональних даних;
- об’єктивності одержання та аналізу інформації під час моніторингу;
- відповідального ставлення до своєї діяльності суб’єктів, які беруть участь у підготовці та проведенні моніторингу.
8. Основні напрями моніторингу
Моніторинг здійснюється за різними напрямами залежно від його цілей, рівня здійснення й обстежуваного об’єкта.
До основних напрямків моніторингу належать:
- Освітнє середовище закладу дошкільної освіти.
- Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду.
- Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної освіти.
- Управлінські процеси закладу дошкільної освіти.
9. Очікувані результати:
- Отримання результатів стану освітнього процесу в закладі.
- Покращення функцій управління освітнім процесом, накопичення даних для прийняття управлінських та тактичних рішень.
- Формування довіри громадськості до системи та закладу освіти.
9.4 Постійне та послідовне підвищення якості надання освітніх послуг.
- Підвищення фахової майстерності педагогічних працівників щодо компетентнісно- діяльнісного підходу до освітньої діяльності.
- Відповідність результатів освітньої діяльності вимогам, встановленим законодавством, державним стандартом дошкільної освіти – Базовим компонентом дошкільної освіти.
10. Інформаційний фонд моніторингу
- Реалізація моніторингу передбачає організацію постійного відстеження й накопичення даних на основі документів і матеріалів, отриманих у ході обстеження, в тому числі на електронних носіях.
- Формування електронної бази даних моніторингових досліджень (зберігається 5 років).
11. Результати моніторингу
- Результати моніторингу узагальнюються у довідці, яку готує вихователь-методист.
У довідці обов’язково вказуються індикатори та шкала(и), використана(і) для визначення результатів моніторингу, а також методика, застосована для їх обрахунків.
Довідка може містити таблиці, діаграми, графіки та інші форми узагальнення інформації.
- Результати моніторингу обговорюються на педагогічних радах, розробляються корекційні заходи, приймаються відповідні управлінські рішення. Результати моніторингу оприлюднюються на веб-сайті закладу.
Нові коментарі