Мета:
- ознайомити педагогів із поняттям «толерантність», «толерантна особистість»;
- розвивати професійну самосвідомість педагогів;
- формувати толерантне ставлення до інших людей;
- гармонізувати взаємини в колективі.
Хід
Вправа «Голуб настрою»
Мета: сприяти осмисленню поставлених завдань, формувати настановлення на співпрацю.
Шановні колеги! Перед вами макет голуба, виберіть пір’ячко, яке відповідає вашому емоційному стану зараз, і прикріпіть до голуба.
Жовтий колір—себе відчуваєте комфортно; голубий — щось середнє між комфортом та дискомфортом.
Тема нашого заняття: «Виховання толерантності починається з педагога».
Вправа «Асоціативний ряд»
Мета: дати визначення поняттю «толерантність»; розвивати вміння логічно та послідовно висловлювати свою думку.
Шановні колеги! У кожної підгрупи на столі знаходиться аркуш паперу зі словом. Необхідно напроти кожної букви написати характеристики людини, яка асоціюються з поняттям «толерантності» й починаються з букви вертикального рядка.
Висновок. Поняття «толерантність» має багато аспектів. Кожне з визначень виявляє якусь грань толерантності.
Інформаційне повідомлення (Перегляд презентації) «Толерантність це…»
Психолог. Бути толерантним нині актуально. Кожна людина зацікавлена в тому, щоб зберегти своє здоров’я. В соціумі, де особистість перебуває у безпосередній взаємодії з оточенням, отримуються різні позитивні й негативні емоції. Щоб уберегтися від негативних емоцій, потрібно бути толерантним і незалежно від ситуації, відповідно до норм етикету, відповідати вчинкам і словам оточення.
Вправа-демонстрація «Вплив слова на людину»
Матеріали: склянка з чистою водою, сіль, перець, грудка землі.
Психолог. Візьмемо склянку води. Уявімо, що це людська душа – чиста, проста, наївна, здатна вбирати в себе все і хороше, і погане.
Сіль – грубі, солоні слова;
Перець – пекучі, образливі слова;
Грудка землі – неуважність, байдужість, ігнорування.
Коли ми це все змішаємо – отримаємо стан людини. Скільки пройде часу, доки все осяде, забудеться? А варто лише легенько збовтати – і все підніметься на поверхню. А це стреси, неврози.
Обговорення
– Які почуття у вас виникли під час цієї вправи-демонстрації?
Висновок. Коли ми з кимось сваримося і кажемо щось неприємне, ми залишаємо в душі людини ось такі сліди. І не має значення, скільки разів ми потім попросимо пробачення. Словесні рани заподіють такий самий біль, як і фізичні. Тому свою терпимість, розуміння ми можемо виявляти по-різному: спокійно, витримано, доброзичливо, тобто толерантно.
Вправа “Стереотипні окуляри”
Мета: навчитися розуміти іншого, поважати точку зору іншої людини.
Хід вправи. Між двома учасниками розміщують аркуш паперу формату А4 із зображенням цифри “6” так, щоб один з них бачив лише цифру “9”, а другий – “6”. Вони розігрують діалог із приводу того, що вони бачать, намагаючись переконати партнера у своїй правоті.
Коментар тренера. Небажання зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка єдино правильна, невміння зняти свої “стереотипні окуляри” – найкоротший шлях до непорозуміння, а часто і до виникнення конфлікту.
Отже, якщо ви прагнете до продуктивного спілкування, необхідно вести себе так, щоб не ображати партнера, поважати точку зору іншого та його особистість, індивідуальні якості.
Вправа “Згода, незгода, оцінка”
Мета : закріпити теоретичний матеріал про толерантність.
Час: 10 хвилин.
Хід вправи. Учасники об’єднуються в три групи. Кожній групі дається картка з варіантом завдання.
- Складіть перелік слів і фраз, за допомогою яких ви висловлюєте згоду.
- Складіть перелік слів і фраз, за допомогою яких ви висловлюєте незгоду.
- Складіть перелік слів і фраз, за допомогою яких ви висловлюєте оцінку дій або вчинків іншої людини.
На виконання дається 5 хвилин. Після цього кожна група демонструє результати своєї роботи.
Після обговорення на плакаті записуються ті фрази, які можна використовувати під час толерантного спілкування.
На екрані за допомогою мультимедійного проектора демонструється плакат з толерантними висловленнями згоди і незгоди людини з думкою іншого”:
Пам’ятай!
Висловити згоду тобі допоможуть такі фрази:
- Це не викликає заперечень (сумніву)…
- Я готовий з цим погодитися…
- Мені близькі ці думки…
- Я поділяю (підтримую) точку зору (думку)…
- Я теж хотів це (про це) сказати…
- Моя точка зору (позиція) цілком збігається…
- Ніхто і не заперечує…
Ти не скривдиш іншого, якщо висловлення своєї незгоди почнеш зі слів:
- Мені так не здається…
- Я думаю по-іншому (навпаки)…
- Я дотримуюсь іншої думки…
- У мене інша (протилежна) точка зору…
- Я дозволю собі не погодитися з вами…
- На жаль, не можу погодитися з вами…
- Мені хотілося б висловити свою незгоду…
Вправа “Плакат толерантності”
Мета: уточнити та закріпити знання учасників про основні характеристики толерантності.
Обладнання: ватман формату А1, фломастери, фарби, ножиці, журнали.
Час: 15 хвилин.
Хід вправи. Учасники об’єднуються у дві групи. Кожна група повинна підготувати “плакат толерантності” у вигляді колажу з кольорових малюнків, вирізаних з різних журналів. Спікери груп презентують свої напрацювання.
Казка про толерантність
Підбиття підсумків. Метод «ДРІД»
Д — досвід (що робили, що пам’ятаєте?)
Р — рефлексія (які відчуття, реакція?)
І — інформація (яку інформацію одержали, які висновки зробили?)
Д — дії (як ви будете діяти в майбутньому)
Нові коментарі