ВПРАВИ ТА ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТ

Вправи для розвитку всіх видів пам’яті

«Запам’ятовування абракадабри»

«Зараз я назву вам кілька слів,  і ми разом придумаємо цікаву розповідь. Називатися наша розповідь буде «Абракадабра». 7-10 слів. Для початку повільно повторіть їх дітям, а потім разом спробуйте пов’язати у розповідь.

Орієнтовні слова для розповіді:

Їжачок, дерево, ріка, мило, гребінець, машина, сонечко, чашка, ваза, мавпочка.

Миша, літак, олівець, кошик, груша, окуляри, телефон, пташка, книга, квітка.

 

Гра «Повтори за мною»

Мета: розвиток моторно-слухової пам’яті.

Діти стоять біля столу ведучого. Ведучий пропонує одній дитині проплескати все, що він їй простукає олівцем. Інші діти уважно слухають і оцінюють виконання жестами: піднімають догори великий палець, якщо плескання пра­вильні, і опускають його вниз, якщо неправильні.

Гра «Снігова куля»

Мета: розвиток пам’яті, уваги.

Діти пригадують, як збільшується куля, коли її котити до снігової баби. Ведучий називає слово, дитина повто­рює це слово і додає своє, наступний повторює два попередніх і додає своє і т.д.

Гра «Піктограми»

Мета: розвиток образної пам’яті.

Слід починати з коротких речень, дрбре зрозумілих дитині, наприклад:\ кішка п’є молоко; книжка лежить на столі; капуста росте на городі; дівчинка сміється. Пікто­грами малює викладач. Потім діти за його малюнками відтворюють речення. З чотирьох років дитина сама мо­же малювати піктограми.

Гра «Магазин»

Мета: розвиток слухової пам’яті.

Ведучий уявно посилає дитину в магазин і пропонує запам’ятати всі предмети, які необхідно купити, Почи­наючи з 2-3 предметів, постійно збільшуємо їх кількість. У цій грі корисно поміняти ролі.

Гра «Здогадайся, що це?»

Мета: розвиток образної пам’яті.

Дитина закриває очі. Дорослий почергово дає які-не-будь предмети, які дитина спочатку мовчки всі обмацує, потім називає їх. Якщо вона не змогла визначити якогось із предметів, нехай опише, який він був на дотик (холод­ний чи теплий, важкий чи легкий, твердий чи м’який і т.д.).

Можливий перелік предметів: тенісний м’яч, шматок хутра, ложка, годинник, дерев’яний кубик, гумка, прапорець, фломастер.

Гра «Опиши друга»

Мета: розвиток спостережливості, пам’яті, комунікативності.

З групи дітей вибирають двох, ставлять їх спинами один до одного. Вони по черзі описують зовнішність один одного (очі, одяг тощо).

Ведучий за потреби підкреслює зовнішні риси дітей («Згадай, яка Оля гарна» і т.д.)

Гра «Повтори навпаки»

Мета: розвиток пам’яті.

Дітям зачитують слова, а вони повинні повторити, починаючи з останнього слова: сон — ніс — ліс (ліс — ніс — сон); слон — біль — міль; ніч — піч — річ; сир — мир -вир; око — лоб — вухо і т.д.

Гра «Тінь»

Мета: розвиток рухової пам’яті, спостережливості, внутрішньої свободи.

Із групи дітей вибирають двох. Одна дитина — «манд­рівник», друга — його «тінь». Решта — «глядачі».

«Мандрівник» іде через поле, а за ним на 2-3 кроки по­заду його «тінь», яка намагається скопіювати рухи «манд­рівника». Бажано стимулювати «мандрівника» до виконання різних рухів: пострибати на одній нозі, зупинитись : подивитись попідруки.

Гра «Запам’ятай послідовність»

Мета: розвиток образної зорової пам’яті.

Вибирають 6-7 дітей. З обраних дітей один — ведучий. Інші учасники шикуються в «потяг» і «їдуть». Ведучий повинен подивитися на «потяг» одну хвилину, а потім відвернутися і назвати дітей на ім’я так, як зони стоять у «потязі». Потім вибирають іншого ведучого.

Гра «Запам’ятай рухи»

Мета: розвиток моторно-слухової пам’яті.

Ведучий показує дітям рухи, які складаються з трьох-чотирьох дій. Діти повинні повторити ці дії спочатку в тому порядку, а якому показував ведучий, а потім у зво­ротному.

Пропоновані рухи:

Присісти — встати, підняти руки — опустити.

Підняти руки долонями догори («збираю дощик») — повернути долоні донизу — опустити руки вздовж тулуба — підняти руки у різні боки.

відставити праву ногу вправо — приставити. Відставити ліву ногу вліво — приставити. Присісти — встати — повернути голову вліво, прямо і т.д.

 

ВПРАВИ ТА ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМЯТІ

  1. Описати похвилинно події власного вчорашнього дня. Якщо виникнуть труднощі, необхідно зайнятися чимось іншим, а через 20-30 хв спробувати згадати ще раз.
  2. Вибрати 2-3 сюжети для роздумів (кінофільм, плани на завтра). Присвятити 3 хв на роздуми про кожен із сюжетів. Під час перших трьох хвилин думати тільки про перший сюжет, потім перейти до другого, третього. Під час кожної фази необхідно уникати розсіювання думок, а особливо згадок про інші сюжети.
  3. Необхідно рахувати у зворотному порядку, починаючи з 10.                                                                 «Античас» Кожному з учасників пропонується тема для невеликої розповіді (театр, магазин, прогулянка на природу). Отримавши тему, учасник повинен розкрити її, описуючи всі події в ній у зворотному порядку.                                                                                                                                                                             «Запамятай і змалюй»

            Ведучий демонструє протягом 3-5 с низку простих геометричних фігур. Після цього кожен відтворює в зошиті це по пам’яті.

            Для ускладнення вправи кількість фігур можна збільшувати, а також змінювати їх на інші знайомі для дітей об’єкти.

Вправа «Хто відгадає?»

Оберіть з групи одну дитину і попросіть її по пам’яті описати будь-який предмет у кімнаті, так щоб інші діти його відгадали. При цьому не можна дивитися на нього і називати прямо.

 

Вправа «Геометричний диктант»

Зачитайте геометричні фігури. Діти запам’ятовують їхню послідовність і малюють у зошиті:

  • Коло, квадрат, ромб, коло, трикутник;
  • Трикутник, коло, квадрат, ромб, трикутник;
  • Ромб, квадрат, трикутник, ромб, коло.

Вправа «Квадрат»

Підготуйте 5 карток 20*20 см, розділених на квадрати 5*5 см з одним заштрихованим (на різних картках заштриховані різні квадрати). Кожну картку демонструйте впродовж 1 с. Після завершення показу дитина позначає на аркушах місця заштрихованих квадратів.

Вправа «Впізнай за голосом»

Діти утворюють коло, обирають ведучого. Він стає в центр кола із заплющеними очима й намагається впізнати дітей за голосом.

Вправа «Бабуся складає в свою валізу…»

Ведучий починає розповідь: «Бабуся складає в свою валізу… гребінець», а наступний гравець має повторити вже сказане, додавши свій предмет: «Бабуся складає в свою валізу… гребінець…і хусточку» і т.д. Гра триває доти, доки ряд не стає таким довгим, що його вже не можна відтворити.

Вправа «Художник»

З групи вибирають двох дітей. Один – «художник», а інший замовляє йому свій портрет. Решта дітей – глядачі. Художник уважно дивиться на замовника 1,5 – 2хв, а потім повертається до глядачів і з пам’яті описує його зовнішність.

 

Вправа «Магазин»

Ведучий дає завдання дитині піти в «магазин» і купити 5-6 предметів. На «прилавку» лежать «товари», з яких дитина повинна вибрати ті, які її попросили купити. Решта дітей спостерігають за «покупцем», чи вірно він виконав завдання.

Вправа «Що змінилося?»

Діти стоять в шерензі за зростом. Ведучий викликає двох дітей і пропонує їм запам’ятати зовнішній вигляд кожного учасника гри (1-2 хв.)

Після цього діти – «ведучі» відвертаються, а діти в шерензі вносять дрібні зміни у свій зовнішній вигляд. Потім діти – «ведучі» повертаються й, доповнюючи один одного, вказують зміни, які вони помітили.

 Вправа «Фотоапарат»

Перед дітьми на столі розкладають предмети (не більше 7). Дитина протягом 30 с запам’ятовує, що де лежить. Потім відвертається, а ведучий перекладає або замінює предмети. Дитина повинна виявити, що змінилося.

 

 

Залишити відповідь

Ви можете використовувати ці HTML теги і атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.