«Що було б, якщо з лісу зникли …»
Вихователь пропонує прибрати з лісу комах: – Що б сталося з іншими мешканцями? А якщо б зникли птахи? А якби пропали ягоди? А якщо б не було грибів? А якщо б пішли з лісу зайці? Виявляється, не випадково ліс зібрав своїх мешканців разом. Усі лісові рослини і тварини пов’язані один з одним. Вони один без одного не зможуть обходитися.
«Дізнайся і назви»
Педагог бере з кошика гілочки та кору різних дерев і показує їх дітям. Уточнює правила гри: ось лежать гілочки різних дерев . Я буду показувати вам яку-небудь гілочку(шматок кори), а ви повинні розповісти про це дерево все, що знаєте. Назвіть місце, де росте (болото, луг, ліс) І наша гостя, Червона Шапочка, пограє і послухає про дерева разом з нами. Наприклад, гілочка дуба покручена, бо вона завжди повертається за сонцем, гілки дуба товсті, кора дуба має глибокі бороздки(2-3 розповіді дітей) .
«Ланцюжок»
У вихователя в руках предметна картинка із зображенням дерева. Передаючи картинку, спочатку вихователь, а потім кожна дитина по ланцюжку називає по одній ознаці даного дерева, так, щоб не повторитися. Наприклад, «береза» – рослина, дерево, білий стовбур, смачний сік, має сережки, дрібні листочки, форма листочка – серденько, гілки тонкі та виткі і т.д.
Гра “Харчові ланцюжки в лісі”.
Мета: Закріпити знання дітей про харчові ланцюжки в лісі.
Правила гри: Вихователь роздає картки із зображенням рослин та тварин і пропонує викласти харчові ланцюжки: рослини – гусениця – птахи; рослини – мишка – сова ; рослини – заєць – лисиця; комахи – їжаки ; гриби – білки – куниці ; молоді пагони – лось – ведмідь.
«Бережи природу»
На столі або складальному полотні картинки, що зображують рослини, птахів, звірів, людини, сонця, води і т.д. Вихователь забирає одну з картинок, і діти повинні розповісти, що відбудеться з живими об’єктами, якщо на Землі не буде захованого об’єкта. Наприклад: прибирає дерево – що буде з тваринами, з птахами, з людиною, з рослинами і т.д.
Гра “З чим не можна в ліс ходити?”
Мета: Уточнення і закріплення правил поведінки в лісі. Правила гри: Вихователь викладає на стіл предмети або іллюстрації із зображенням рушниці, сокири, сачка, магнітофона, сірників, велосипеда … Діти пояснюють, чому не можна брати ці предмети в ліс.
Гра-казка «Плоди»
Наочний матеріал: картинки із зображенням плодів із дерев. Вихователь розповідає: Вирішив одного разу ананас зібрати військо з плодів різних дерев. Прийшли до нього яблуко, груша, апельсин, банан, каштан, жолудь, горобина, калина, липовий горішок…(Педагог по черзі виставляє на стенд картинки із зображенням цих плодів) І сказав їм ананас: «Багато бажаючих виявилося, тому ставлю таку умову: у першу чергу в військо моє підуть лише ті плоди, у назві яких чуються такі ж звуки, що і в моєму а-н-а-н-а-с ». – Як ви думаєте, діти, які плоди відгукнулися на його заклик? Діти називають, виділяючи голосом потрібні звуки: і пояснюють, що в цих словах є звуки а, н, с, як в слові ананас. Картинки з зображенням названих плодів вихователь пересуває на стенді ближче до ананаса. А інші плоди засмутились: звуки, з яких складаються їх назви, ніяк не підходять до звуків ананаса, і вони вирішили просити його змінити умову. Ананас погодився: «Хай буде по-вашому! Приходьте тепер ті, у назві яких стільки ж складів, скільки і в моєму ». Спільно з’ясовується, скільки складів у слові ананас і в назві, що залишилися плодів. Картинки із зображенням цих рослин також пересуваються в бік ананаса.
Вправа “Чарівні дощечки”
Мета. Розширення чуттєвого досвіду дітей, розвиток уяви.
Матеріал та устаткування: на дитину- комплект і з 10 карток роз міром 5 на 10 см. З однієї сторони на картках закріплений різноманітний природний матеріал: стебла рослин різної товщини, листя й кора дерев, насіння рослин, пісок, насипаний на клей, дрібні камінчики, наклеєні на картон, рибна луска, голки ялини та сосни, піря птахів.
Рекомендації до проведення вправи: Дітям роздається комплект карток і пропонується обстежити кожну різними способами: розглянути, пощупати, понюхати та ін. Визначити природний матеріал, закріплений на картці, згадати, де його можна зустріти у природі. Потім закрити очі, вибрати одну з карток, обстежити її й розповісти про свої відчуття. Уявити себе на тому місці, де зустрічається цей матеріал, розповісти про спогади, пов’язані з даним місцем, про досвід використання цього природного матеріалу. Придумати назву карточці. (Подібні вправи проводяться й у наступні дні. Поступово кожна картка одержує свою назву, пов’язану з чуттєвим досвідом, відчуттями дитини.) Потім вправа ускладнюється. Вихователь пропонує послухати не велику розповідь, вірш, пов’язані з описом природи. Діти повинні підібрати картку, яка, на їхню думку, підходить і пояснити свій вибір. Більш складний варіант вправи: дитині пропонується вибрати картку, схожу на туман над рікою, осінній вітер, пташиний щебет, курячий дощ та ін. Дитина повина не тільки пояснити свій вибір, але й замалювати свій вибір.
Вправа “Забавні танці”
Мета: Ідентифікація із деревами. Стимулювання бажання передавати їхні образи в танці. Рекомендації до проведення вправи:Учасникам гри пропонується уявити саме улюблене дерево й спробувати виразити його в рухах. Одна дитина показує, іншим пропонується вгадати, чий це образ. Поступова вправа ускладнюється. Дітям пропонується придумати танець берези, дуба,осики, листочка , що засихає, надламаного дерева, і так далі.
«Чудовий мішечок»
У мішечку знаходяться плоди різних дерев. Діти дістають їх, вгадують на дотик, за запахом, нарешті, на смак. Всі відгадані плоди миються і діти ними пригощаються або пригощають птахів.
ОДИН – БАГАТО
Мета: Формувати у дітей уміння та навички утворення множини іменників.
Обладнання: Картинки з зображенням одного і декількох однакових предметів однієї серії. Це можуть бути тварини, овочі, дерева, гриби, ягоди і т.д.
Хід: Вихователь показує дітям картинку з зображенням, наприклад, кішки і каже: «Хто це? (Кішка). Кішці сумно, давайте знайдемо їй друзів ». Дитина шукає картинку з зображенням декількох кішок. Вихователь питає, хто намальований на цій картинці, спонукаючи дітей вживати іменники множини (кішки). Або: «Що це? (Дерево). А де ще дерева? ».
Картинки підбираються в залежності від того, іменники якої теми необхідно закріпити. Також можна робити акцент на кількість іграшок, зображених на картинці: Один – багато.
ХТО Чим харчуватися?
Мета: Закріпити правильне вживання іменників в орудному відмінку.
Обладнання: Картинки або іграшки, що зображують зайця, ведмедя, кішку, собаку; картинки із зображенням морквини, ягоди, молока, кісточки або справжні продукти.
Хід: Вихователь показує дитині картинку або іграшку, наприклад, ведмедя й каже: «Хто це? (Ведмідь). Покажи, чим харчується ведмідь (дитина показує ягоду або картинку з її зображенням). Правильно, ведмідь харчується ягодою. Повтори ». Гра триває.
ХТО ЩО ЇСТЬ?
Мета: Закріпити правильне вживання іменників у знахідному відмінку, активізувати у мові дитини дієслова «їсть», «гризе», «хлепче».
Обладнання: те саме.
Хід: той же, тільки замість орудного відмінка, іменники вживаються у знахідному відмінку. Наприклад: ведмідь їсть ягоду, заєць гризе капусту, кішка хлепче молоко, собака гризе кісточку.
ДІЗНАЙСЯ І НАЗВИ
Мета: Закріпити назву овочів і фруктів, їх кольору і форми.
Обладнання: Натуральні овочі або муляжі в мішечку.
Хід: На столі лежать овочі та фрукти. Вихователь пропонує дитині взяти, наприклад, морквину. Малюк виконує прохання, називає овоч і відповідає на запитання вихователя про його колір і форму.
ЩО в кошику ЛЕЖИТЬ?
Мета: Закріпити назву овочів і фруктів; їх колір, форму і смакові якості.
Обладнання: Натуральні та готові до вживання морква, помідор, огірок, яблуко, апельсин, груша або інші.
Хід: Вихователь по одному дістає з кошика овочі і фрукти та описує їх, наприклад: «Це яблуко. Воно кругле, червоне. Яблуко солодке, соковите, смачне. Його можна їсти ». Дитина, з допомогою питань вихователя, повторює розповідь про яблуко, потім пробує його на смак.
У САДКУ ЧИ НА ГОРОДІ?
Мета: Вчити групувати овочі та фрукти, закріпити їх назви.
Обладнання: фланелеграф або магнітна дошка з зображеннями дерева і грядки, площинні фігурки яблука, апельсина, груші, картоплі, капусти, цибуля або інших.
Хід: Вихователь пояснює, що яблука, груші і апельсини – смачні, солодкі. Це – фрукти. Фрукти ростуть на дереві. Картопля, капуста, цибуля не солодкі, але дуже корисні. Це – овочі. Овочі ростуть на грядці. Потім пропонує дитині фрукти помістити на дереві, а овочі на грядці. Малюк виконує завдання, а вихователь активізує його промову за допомогою запитань: «Що це? (Яблуко). Яблуко – це фрукт. Повтори. Де ростуть фрукти? (На дереві) »і т.п.
Кухарі
Мета: Вчити групувати овочі та фрукти, закріпити їх назви.
Обладнання: Теж, що і в попередній грі, тільки на фланелеграфе – зображення банки з-під компоту і каструля.
Хід: Вихователь показує дітям овочі та фрукти. Вони разом розглядають їх, згадують якості овочів і фруктів. Потім вихователь розповідає дітям, що з фруктів можна приготувати смачні варення або компот, а з овочів варять смачний суп і пропонує приготувати ці страви. Для цього потрібно фрукти помістити в банку, а овочі – в каструлю. Малюк виконує завдання, а вихователь активізує його промову за допомогою запитань: «Що це? (Яблуко). Яблуко – це фрукт. Повтори. З фруктів готують компот і варення. Куди ти покладеш фрукт? (В банку) »і т.п.
Тварини. Давай познайомимося
Мета: Уточнювати і розширювати словник дитини по темі.
Обладнання: Іграшки, що зображують дикі або домашні тварини в мішку.
Хід: Вихователь показує дитині мішечок і пропонує подивитися, що в ньому лежить. Дитина по одній дістає іграшки і розглядає їх. Вихователь активізує мова дітей питаннями. Наприклад: «Хто це? (Собачка). Які частини тіла у неї є? Покажи хвіст, вуха, спинку, голову. Як кричить собачка? І т.д. ». Якщо малюк не може відповісти, вихователь допомагає йому. Гра триває.
ХТО як кричить?
Мета: Навчити дітей дізнаватися тварин по звуконаслідування, закріпити й активізувати словник по темі. Обладнання: Іграшки або картинки домашніх тварин.
Хід: Діти сидять за столом або на килимі, перед ними – іграшки або картинки домашніх тварин. Вихователь пропонує їм дізнатися, хто так кричить. Наприклад: «Хто кричить« мяу»? Правильно, кішка». Потім вихователь пропонує дитині знайти іграшку кішки або картинку з її зображенням. Гра триває.
ХТО ДЕ ЖИВЕ?
Мета: Вчити дітей групувати тварин на дикі і домашні, активізувати словник по темі. Обладнання: Іграшки диких і домашніх тварин, будиночок і дерево.
Хід: Діти сидять біля столу, на якому розставлені іграшки тварин, а трохи подалі – будиночок і дерево. Вихователь просить дітей назвати тварин, потім питає: «Де живе кішка? (В будинку). Правильно. Постав кішку біля будинку. Де живе зайчик? (В лісі). Правильно. Постав зайчика біля дерева »і т.д. Коли всі тварини розгрупувати, вихователь каже: «Тварини, які живуть в будинку, називаються домашніми тваринами. Які це тварини? (Домашні). Назвіть домашніх тварин (діти називають тварин, які стоять біля будиночка) ». Те ж вихователь говорить про диких тварин.
Цю гру можна проводити з використанням наочних картинок. Гра проводиться з метою закріпити знання про диких і домашніх тварин, отриманих на занятті.
ХТО З НАМИ ПОРУЧ ЖИВЕ
Мета: Вчити впізнавати, показувати і називати тварин і птахів, зображених на картинках. Обладнання: Набір предметних картинок з серії «Домашні тварини та птахи».
Хід: Вихователь задає питання по змісту предметних картинок, а діти на них відповідають, наприклад: «Хто ж тут намальований? Так, Півник Золотий гребінець. А як він кричить? Ку-ка-рі-ку!»І т.д. «Покажи, де намальована собачка. Правильно. А як кричить собачка? Ав-ав!»І т.п.
ЩО купили на базарі?
Мета: Продовжувати знайомити дітей з назвами овочів, вчити співвідносити і порівнювати предмети з їх зображеннями на картинках.
Обладнання: Набір предметних картинок з серії «Овочі», натуральні овочі або їх муляжі.
Хід: Вихователь показує, наприклад вилок капусти і питає у дітей: «Що це? (Капуста). Капуста кругла, зеленого кольору. Покажи, де намальована капуста? (Дитина показує картинку і називає те, що на ній зображено)». Потім гра повторюється з використанням іншого овочу.
ЩО У САДУ ЗРОСТАЄ?
Мета: Продовжувати знайомити дітей з назвами фруктів, вчити співвідносити і порівнювати предмети з їх зображеннями на картинках.
Обладнання: Набір предметних картинок з серії «Фрукти», натуральні фрукти або їх муляжі.
Хід: Гра проводиться так само, як і попередня.
Ігри «Що купили на базарі?» І «Що в саду росте?» Можна проводити просто з використанням предметних картинок, без використання муляжів. Тоді мета цих ігор буде така – вчити дізнаватися, показувати називати овочі та фрукти, зображених на картинках. Хід цих ігор наступний: Вихователь задає питання по змісту предметних картинок, а діти на них відповідають, наприклад: «Що тут намальовано? Так, яблуко. Яблуко кругле, червоного кольору. Повтори ». Або: «Покажи, де намальовано яблуко. Правильно. Яке яблуко? (Дитина відповідає сам або з допомогою вихователя) »і т.п.
ЛОТО
Мета: Вчити впізнавати і називати зображені на картинках предмети, не залежно від їх кольору або величини; узагальнювати їх за призначенням і використанню.
Обладнання: Набори предметних картинок: «Гриби», «Дерева», «Тварини», «Квіти», «Овочі» і т.д. (Число картинок з кожної серії повинна відповідати кількості дітей).
Хід: Вихователь показує дітям картинку, на якій зображено, наприклад, ялинка і каже: «Що це? (Діти відповідають). Діти, самостійно або з допомогою вихователя, шукають і показують потрібні картинки і називають, що на них намальовано. Далі, вихователь показує дітям картинку, на якій зображений, наприклад, апельсин і гра повторюється.
КОГО МИ ЗУСТРІЛИ У ЛІСІ?
Мета: Вчити впізнавати, показувати і називати тварин, зображених на картинках. Обладнання: предметні картинки із серії «Дикі тварини».
Хід: Вихователь задає питання по змісту предметних картинок, а діти на них відповідають, наприклад: «Хто тут намальований? Так, зайчик. Зайчик сірого кольору, у нього довгі вушка. Якого кольору зайчик? Які у нього вушка? »І т.п.
Пригости Зайчика
Мета: Вчити дітей групувати предмети за величиною.
Обладнання: Іграшковий заєць, велике і маленьке відерце, по п’ять великих і маленьких муляжів морквин на підносі.
Хід: Вихователь показує зайця, пропонує дітям його розглянути, погладити. Потім каже, що зайчик просить дітей допомогти йому зібрати морквину і показує тацю з морквою, роблячи акцент на те, що морквина велика і маленька. Далі вихователь каже, що велику морквину потрібно класти у велике цебро, а маленьку морквину у маленьке відерце. Діти виконують завдання, зайчик дякує їм за допомогу.
За таким же принципом можна групувати і інші великі та маленькі предмети в різні за величиною ємності. Наприклад, граючи в наступні ігри «Допоможи ляльці зібрати кубики», «Поклади м’ячі в кошики», «Постав машини в гараж» і т.д.
КУРОЧКА і курчата
Мета: Звернути увагу дитини на те, що колір є ознакою різних предметів і може служити для їхнього позначення.
Обладнання: Коробка з мозаїкою, де вміщено шість елементів жовтого кольору і один білого.
Хід: Вихователь показує дітям іграшки: біла курочка, а за нею жовті курчата (або картинку). Потім – білий елемент мозаїки і каже: «Це у нас буде курочка. Вона білого кольору ». Демонструє жовтий елемент мозаїки і пояснює: «Жовтого кольору будуть курчатками». В отвір панелі вихователь білу мозаїку, ще раз нагадуючи, що курочка буде такого білого кольору, і поміщає слідом за білою мозаїкою одну жовту, кажучи, що такого кольору курчата. Потім дає дитині коробку з мозаїкою і пропонує знайти ще одного курчати і помістити його слідом за мамою-курочкою. Після того, як усі курчата будуть знайдені і розміщено «низкою», позаду курочки, дитина повторює завдання самостійно.
Парні картинки
Мета: Вчити дітей знаходити дві ідентичні картинки серед безлічі (10-15) запропонованих, активізувати словник.
Обладнання: Набори предметних картинок: «Овочі», «Фрукти», «Ягоди», «Дерева», «квіти» і т.д
ЯЛИНКИ і грибочки
Мета: Навчити дитину чергувати предмети за кольором.
Обладнання: Коробка з мозаїкою, де вміщено по десять елементів зеленого і червоного кольору.
Хід: Вихователь показує дітям мозаїку і пояснює, що ялинки бувають зеленого кольору, та розміщує на панелі ялиночку – елемент зеленого кольору. Показує елемент червоної мозаїки, пояснює, що такого червоного кольору бувають грибочки. Розмістивши у себе на панелі ялинку, грибочок, ялинку, грибочок, вихователь пропонує дитині продовжити ряд ялинок і грибків.
З тією ж метою, як і попередня гра можна проводити наступні ігри: «Гуси з гусенятами» – використовують мозаїку білого (гусак) і жовтого (гусеня) кольору.
Поставити букет квіти у вазу
Мета: Вчити дітей групувати предмети за кольором.
Обладнання: Чотири вази жовтого, червоного, зеленого і синього кольорів, зроблених із пластикових пляшок, паперові квіти тих же розквітом.
Хід: Вихователь показує дітям квіти, які лежать на столі або килимі довільно перемішані, і пропонує зібрати з них букети і поставити у вази. Потім, вихователь бере, наприклад, червона квітка і ставить його у вазу червоного кольору, роблячи акцент на те, що квітка такого ж кольору, як і ваза. Те ж саме вихователь проробляє і з квітами інших кольорів. Далі збирати букети пропонується дітям.
Дидактична гра «Хто де живе?»
Мета: закріплювати знання про місця існування живих істот.
Діти знаходять картинки з зображенням житла різних живих істот: лисиця у норі, птах у гнізді, білка в дуплі, собака в будці тощо.
Дидактична вправа «Схожі – несхожі»
Мета: вчити виділяти спільні ознаки.
Вихователь: чим схожі, а чим різняться птахи та тварини?
Дидактична гра «Пори року»
Мета: вчити встановлювати логічні зв’язки.
На килимі розкладено картинки із зображенням пір року. Вихователь пропонує дітям до кожної пори року знайти картинки, на яких зображено відповідні явища природи. Зима : йде сніг; весна: квітнуть проліски; літо: цвіте липа; осінь: жовтіє листя тощо.
Дидактична гра «Курчатко і півник».
Малята будують порівняльні речення, що характеризують курча і півника за кольором, розміром, за тим, чим вкрите тіло, які звуки видає і т. д.
Дидактична гра “Хто сховався?”
Дітям пропонується подивитися на малюнок, де зображені силуети тварин. Лінії силуетів пересікаються в багатьох місцях. Завдання: знайти і показати всіх тварин, що живуть на фермі. Після того, як всі тварини знайдені, на окремий столик виставляються іграшки — свійських тварини, які треба перерахувати. Діти роблять висновок про те, скільки тварин живе на фермі.
Дидактична гра «Плутанина»
Завдання: Розглянь малюнки і скажи, що на них переплутали.
(Кішка ганяється за собакою. Півень плаває в водоймі. Гусак на заборі співає. Собаці насипали зерно, а куркам дали велику кісточку.)
Гра “Скажи одним словом”.
Мета: Вміти визначати предмети, що входять у поняття “овочі”, “фрукти”, “гриби”, “тварини”, “дерева”; називати їх одним словом.
Словник: овочі, фрукти, гриби, тварини, дерева.
Хід гри: Вихователь заготовляє багато (30-40) різних картинок, на яких зображено різноманітні речі. Змішавши ці картинки, пропонує дітям по черзі виходити і вибирати картинки. Після того, як дитина вийшла і відібрала картинки, вихователь може викликати іншу дитину, щоб вона перевірила, чи правильно відібрав товариш. Коли такі картинки залишилися, вихователь пропонує дитині додати їх до раніше відібраних, а коли що-небудь відібрано неправильно – пропонує вилучити їх. Діти відбирають і класифікують за групами окремі предмети. Потім вихователь роздає усім дітям по одній картинці, домовляючись про такі правила гри: кожна дитина дивиться на свою картинку і, коли вихователь скаже слово “дерево”, всі діти, у яких на картинках намальовано дерева, біжать до нього; коли він скаже “квіти”, біжать ті,в кого намальовано квіти. Коли діти підбіжать до вихователя, він доручає кому-небудь з них швидко перевірити, чи всі правильно виконали правила гри. У процесі гри картинки в дітей треба міняти.
Дидактична гра “Відгадай на смак”.
Мета: вчити дітей розрізняти та називати овочі на смак. Учити відповідати на запитання вихователя. Виховувати стриманість, уважність.
Словник: цибуля, горох, морква, яблуко, груша, слива, солодке, кисле, гірке.
Хід гри. Діти сидять півколом. На столі на тарілках лежать цибуля, морква, горох, яблуко, груша, слива. Поряд лежать такі самі овочі й фрукти, але дрібненько порізані. Біля цих тарілок ложечки (за кількістю дітей). Діти мають подивитися на овочі, фрукти та назвати їх. Потім вихователь викликає когось до столу, пропонує заплющити очі і кладе в рот ложечкою кусочок моркви або яблука. Дитина визначає за смаком і називає, що вона з’їла.
Вправа «Допомога» (розвиток дрібної моторики пальців рук)
Дітям пропонується допомогти білочці втекти від лисички. Для цього покажіть, як вона бігтиме доріжкою – проведіть олівцем або ручкою пряму лінію посередині доріжки. Намагайтеся провести якомога швидше, щоб білочка врятувалася. Проведіть ще одну не торкаючись уже проведеної. Намагайтеся вести лінію не відриваючи руки, від паперу. Пересувай руку, спираючись на мізинний палець.
Дидактична вправа «Їжачки» (розвиток розподілу уваги)
Дітям пропонується знайти та обвести всіх їжачків та грибочки.
Ігрова вправа «Від великого до малого» (розвиток вміння зосереджуватись на сприйнятті об’єкта за розміром)
Дітям пропонується розташувати малюнки у відповідному порядку. Починати з самої великої груші і закінчити маленькою
Вправа «Що таке доба?» (вчити розрізняти та називати частини доби як на малюнках, так і в повсякденному житті)
Ранок, день, вечір та ніч разом називаються добою. Розгляньте малюнки і скажіть, на якому з них зображено ранок? А на якому день? Вечір, ніч? Чому ти так гадаєш?
Вправа «Пори року» (розвиток мовлення, розширення словникового запасу)
Які пори року зображено на малюнках? Розкажіть про прикмети кожної з них. Що роблять діти? Чим ще можна займатися взимку, навесні, влітку і восени?
Дидактична вправа «Пори року» (розвиток вміння групувати предмети)
Дітям пропонується з’єднати лініями сніжинку, підсніжник, метелика і жовтий листок із відповідною порою року. У яку пору року ти народився?
Дидактична вправа «Пори року» (розвиток вмінь групувати об’єкти на підставі знайдених ознак)
Дітям пропонується розглянути малюнки і з’єднати речі з відповідною порою року.
Ігрова вправа «Від великого до малого» (розвиток вміння зосереджуватись на сприйнятті об’єкта за розміром)
Дітям пропонується розташувати малюнки у відповідному порядку. Починати з самого високого будиночка до самого низького, з самого низького дерева до самого високого.
Ігрова вправа «Назви одним словом» (розвиток узагальнення)
Дітям показуються картки із зображенням відомих предметів та пропонується назвати їх одним словом за родовим поняттям.
Дидактична вправа «Класифікація предметів» (розвиток здатності мислення до узагальнення )
Ведучий пропонує дітям назвати все, що належить до: рослин; птахів; комах; диких тварин; свійських тварин; домашньої птиці.
Вправа «Жива – нежива природа» (вчити розрізняти об’єкти живої та неживої природи)
Дітям пропонується розглянути малюнок і визначити, що на малюнку належить до живої природи, а що – до неживої.
Дидактична вправ «Кошенята» (розвиток вміння встановлювати подібність об’єктів) Дітям пропонується розглянути малюнок і відгадати, де чиї тіні. З’єднати кошенят з їхніми тінями.
Дидактична вправа «Класифікація предметів» (розвиток здатності мислення до узагальнення, класифікації)
Дітям пропонується знайти та відібрати малюнки по черзі за певними загальними ознаками: птахи; свійські тварини; дикі тварини; комахи; гриби; риби; кущі; дерева; квіти.
Вправа «Чий це хвіст?».
Мета: утворення присвійних прикметників.
Вихователь виставляє іграшки тварин, діти їх називають. Далі розповідає, що між тваринами виникла суперечка, де чий хвіст. Заєць каже, що його хвіст забрала лисиця, а лисиця бігає за собачим хвостом.
– Давайте, діти. допоможемо тваринам знайти свої хвости. Бере по черзі іграшки, показує на хвіст і запитує: «Чий це хвіст?» – Лисячий хвіст. – Заячий хвіст. – Вовчий хвіст і т. ін.
Вправа «Кому що потрібно?»
Мета: відмінювання іменників множини, що означають назви дитинчат тварин.
Вихователь показує картинки, діти їх називають. Потім, показуючи картинку, запитує:
– Кому потрібна будка?
– Цуценятам.
– Кому потрібні ночви з водою?
– Каченятам і т. ін.
ДМЕ ВІТЕР
Мета: Розвивати вміння в залежності від ситуації користуватися гучним або тихим голосом.
Обладнання: 2 картинки, на одній з яких зображено легкий вітерець, що гойдає трак, квіти, а на іншій – сильний вітер, що гойдає дерева.
Хід: Вихователь показує дитині картинку із зображенням вітерцю і каже: «Влітку ми пішли на прогулянку в ліс. Дует легкий вітерець і колише травичку і квіточки. Він дме тихо-тихо, ось так: «у-у-у» (звук вимовляється тихо і довгостроково) ». Потім показує картинку з зображенням сильного вітру і каже: «Раптом подув сильний вітер, він голосно загудів« у-у-у »(звук вимовлятися голосно і довго)». Малюк повторює за вихователем, як дме легкий вітерець і як гуде сильний вітер. Важливо стежити, щоб, повторюючи за ним, дитина дотримувався ту ж силу голосу.
ДЕ зайчик? Мета: орієнтування у просторі.Обладнання: Іграшкові дерева, хатинка, пеньок, зайчик. Хід: Вихователь пропонує дитині заховати зайчика за дерево, за будиночок, за пень. Потім питає, куди він сховав зайчика, ніж самим, активізуючи словник малюка по темі.
ДРУЗІ
Мета: Формувати у дітей навички утворення іменників зі зменшено-пестливими суфіксами. Обладнання: Картинки з зображенням тварин різних за розміром (велика собака – маленька собачка і т.п.)
Хід: Вихователь розкладає на столі малюнки із зображенням маленьких за розміром тварин, собі ж залишає зображення великих за розміром тварин. Потім показує дітям картинку, наприклад, собаки і каже: «Собаці сумно. Давайте допоможемо собаці знайти друга ». Дитина шукає відповідну картинку із зображенням іншого собаки. Далі, вихователь звертає увагу дитини на те, що у великої собаки друг – маленька собачка, і просить малюка повторити (собачка). Якщо дитина не може, вихователь допомагає йому. Гра продовжується до тих пір, поки всі тварини не знайдуть собі друзів.
Гра «Підніміться ті, у кого…»(Розвиток зорової уваги)
Перед кожною дитиною знаходиться зображення рослини (дерева, куща, квітки) Завдання: піднімається той, хто впізнає свою рослину і називає її узагальнюючою назвою (Наприклад: тополя – це дерево, троянда – це квітка…)
«Скажи лагідно» (Удосконалення граматичної будови мови: утворення іменників із зменшено-пестливими суфіксами )
Дерево – деревце, кущ – … квітка – … дуб – …. калина – … айстра – … троянда – … каштан – …
Дидактична гра «Які вони рослини?»(поповнення активного словника дітей за рахунок прикметників)
На основі власних досліджень, спостережень та розповідають про рослин, добираючи відповідні слова.
– Рослини (які?) – зелені, гарні, живі, красиві, корисні.
– Дерева (які?) – високі, міцні, гіллясті, старі, молоді, листяні, фруктові.
– Кущі (які?) – невисокі, охайні, підстрижені, густі.
– Квіти (які?) – яскраві, барвисті, чудові, ніжні, тендітні, духмяні.
Психогімнастика « Я – дерево» (розвивати слухову та кінестетичну пам’ять, виразну мову; формувати інтерес до рослинного світу)
Станемо ми деревами (Діти ставлять ноги на ширині плеч, )
Сильними, великими. (руки на поясі))
Ноги – це коріння,
Їх розставим ширше, Розставляють ноги ширше.
Щоб тримали дерево, Сжатий кулак ставлять на другий кулак.
Падати не давали, Нахиляються, складають долоні чашечкою,
Із глибини далекої розгинаються
Воду доставали.
Тіло наше – стовбур могутній, Розкритими долонями проводять по тілу
Він ледь – ледь гойдається зверху вниз погойдуватися з боку в бік
І своєю верхівкою гострою Складають долоні гострим кінцем вверх.
У небо впирається. Піднімають з’єднанні руки вгору.
Розвиток дрібної моторики «Склади дерево» (Закріпити будову дерева та вміння складати із частин ціле)
Розвиток дрібної моторики «Виклади квітку» (з паличок)
Вихователь показує дітям, як можна зобразити квіточку, використовуючи палички. Повторити частини квітки.
Дидактична гра «Знайди спільне та відмінне» (Розвиток зорової уваги, мислення, зв’язного мовлення)
Дерево – високе Кущ – низький
стовбур – товстий стовбурці – тонкі
один – багато
Дерево – високе Квітка – низька
Стовбур – міцний стебло – тендітне
Листочків – багато листочків – мало
У дерева – плоди У квітки – насіння
Дидактична гра «Що потрібно для рослин?»
Вихователь пропонує дітям пригадати назвати дітям те, без чого рослини не можуть жити.
Дидактична гра «Частини рослини»
Вихователь розпочинає речення, а діти їх закінчують:
– У кожного дерева є міцний, вкритий корою … стовбур.
– У кущів стовбура не має, є тільки … гілочки.
– На гілочках дерев та кущів ростуть … листочки.
– Кожна рослина в землі має … корінь.
– У квітів і трав листячко росте не з гілок, а зі … стебла.
– Восени на квітах і травах дозріває насіння, а на деревах та кущах …плоди.
Дидактична гра «Гарні та погані справи»
(Закріпити правила поведінки в природному середовищі)
Давайте повторимо правила поведінки в природі. Допоможуть нам плакати. (перед дітьми, на столі, лежать картки з намальованими колами: червоний – добрі вчинки, чорний – погані вчинки. Діти беруть картки з малюнками і кладуть на кола відповідного кольору.
Нові коментарі