Методичні рекомендації щодо розвитку творчості у дітей в зображувальній діяльності

 

Краса живе в очах людини, яка дивиться”  (Латинське прислівя)

1.Милування красою на заняттях з малювання
Мета:

  • Вчити дітей помічати красу в навколишньому світі.
  • Розвивати естетичну чутність у сприйнятті світу.
  • Вчити відгукуватись на красиве емоціями і почуттями, дивуватись, захоплюватись,милуватись.
  • Розвивати здатність до естетичної оцінки.
  • Викликати бажання спілкуватися з красою, насолоджуватись процесом створювання краси.

Використовується:

  • при сприйнятті природи;
  • при розгляданні натури;
  • при сприйнятті живопису;
  • при зустрічі з декоративноужитковим мистецтвом;
  • при ознайомленні і спілкуванні з художнім матеріалом;
  • при сприйнятті кольору;
  • при розгляданні малюнків.

2. Ознайомлення з художнім матеріалом
Мета:  

  • Познайомити дітей з особливостями художнього матеріалу: з чого виготовлені, з яких частин складаються, чим відрізняються тощо.
  • Одушевити предмети, з якими працює художник.
  • Встановити відношення між художнім матеріалом і оточуючим світом.
  • Познайомити з технікою малювання.
  • Оволодіти культурою відносин із художнім матеріалом.
  • Розвивати уяву в процесі спілкування з художнім матеріалом.

Тематика занять:

  • Світ художника.
  • У гостях у пастелі.
  • Народження  вуголька

3. Ознайомлення з кольором
Мета:

  • Ознайомити дітей з розмаїттям кольорів у навколишньому світі.
  • Дати  інформацію  про  сполучення  основних  і складених кольорів.
  •  Навчити дітей відчувати характер кожного кольору, визначити звязок між кольором ізапахом, температурою, звуками, настроєм, смаком.
  •  Учити дітей знаходити предмети певного кольору у навколишньому світі.

Тематика занять:

  • Букет фарб.
  • Народження рожевої фарби.
  • Зустріч синьої і білої фарб.
  • Зимовий килим (сріблястий колір).
  • Ознайомлення із салатним кольором.

4. Ознайомлення з зображувальним мистецтвом
Мета:

  • Розвивати здатність відчувати красу у мистецтві.
  • Познайомити дітей з мистецтвом живопису та його жанрами: пейзажем, натюрмортом.
  • Познайомити дітей з декоративноужитковим мистецтвом: з народною іграшкою Опішнідимківською іграшкою.
  • Оволодіти культурою споглядання, милування творами мистецтва.
  • Розвивати чуттєве сприйняття мистецтва.
  • Вчити емоційно відгукуватись на красу мистецтва.

Тематика занять:

  • Про що розповів пейзаж.
  • Чудова іграшка (Опішня).
  • Ознайомлення з натюрмортом
  • зустріч з димківською іграшкою.

5. Використання елементів психогімнастики на заняттях
Мета:

  • Створити умови і допомогти дитині увійти в художній образ.
  • Вчити передавати ознаки, особливості образу діями, рухами, емоціями, мімікою.
  • Виховувати здатність відчувати образ.
  • Розвивати творчість у самовираженні.
  • Встановлювати звязок між собою і образами оточуючого світу.

Перелік вправ:

  • Смачне яблуко.
  • Ядерево.
  • Яїжачок.
  • Яптах.   
  • Кімнатна тварина.
  • Язайчик.
  • Ясніжинка.
  • Япролісок.

Основна діяльність дитинигра. В грі дитина здатна перетворитись в будьякий персонаж казки івідобразити його характерні особливості. Можливості перетворювання можна використовуватина заняттях з малювання як вправи з психогімнастики.

6. Імпровізовані казки, фантазування на заняттях із малювання

Мета:

  • Зацікавити дітей художнім матеріалом, обєктом та процесом малювання.
  • Оживити навколишній світ і допомогти дітям глибоко відчути і пізнати його предмети іявища.
  • Розвивати емоційну чуйність, асоціативнообразне мислення і уяву.
  • Виховувати у дітей впевненість у собі.
  • Розвивати виразність мовлення.

Використовується:

  • при ознайомленні з художнім матеріалом;
  • при ознайомленні з кольором;
  • під час спілкування з художнім матеріалом;
  • під час малювання;
  • при розгляданні малюнка;
  • під час спостерігання за обєктом малювання;
  • під час слухання музичного твору.

7. Використання музики на заняттях із малювання

 Мета:

  • Поглибити чуттєве сприйняття краси у світі.
  • Показати дітям гармонію звуків і кольорів у природі.
  • Розвивати асоціативнообразне мислення.
  • Створити емоційний настрій на занятті.

Використовується:

  • при фантазуванні;
  • у психогімнастиці;
  • у вправах на розвиток уяви;
  • у сенсомоторних вправах для руки;
  • при малюванні.

8. Сенсомоторні вправи для підготовки руки дитини до малювання

 Мета:

  • Вчити дітей правильно тримати олівець і пензлик.
  • Координувати рухи руки, необхідні для малювання.
  • Розвивати дрібні мязи руки.
  • Досягнути вільного, легкого, точного руху руки.

Перелік вправ:

  • Пензлик вітається.
  • Пензлик танцює.
  • Пальчик стрибає.
  • Пензлик на прогулянці.
  • Олівець малює у повітрі

9. Вправи зі словом на заняттях із малювання

 Мета:  

  • Познайомити дітей із словами, якими користується художник.
  • Вчити використовувати різну силу голосу.
  • Вчити дітей грамотно і правильно промовляти нові слова.
  • Збагачувати  емоційну  насиченість  у промовлянні нового слова з відтінками різногонастрою.
  • Розвивати почуття ритму і мелодійності у промовлянні слова.

Перелік вправ:

  • Шепотіння слова.
  • Прокричи слово.
  • Слово стрибає.
  • Слово співає.
  • Сумне слово.
  • Здивоване слово

Цікавими є поради Людмили Шульги щодо створення  умов щодо розвитку творчості у дітейдошкільного віку

  • «якщо» для розвитку творчості:

1.Якщо Ви вмієте любити себе як унікальну частинку великої Природи,  Ви навчите цьому дітей.Дитина, не спроможна себе любити, не може залишатись щирою. Без щирості неможлива творчасвідомість.

 Памятайте:

Наскільки приємною може бути людина, коли вона вміє бути сама собою“. (Платон)

2.    Якщо Ви поважаєте і любите оточуючих, Ви навчите цьому дітей.

Памятайте: Повага передбачає відсутність насильства. В ній мається на увазі бажання, щоб іншалюдина росла і розвивалася такою, якою її визначила природа. Повагаце здатністьусвідомлювати унікальну індивідуальність людини. Любовакт давання: віддати свою радість,свій інтерес, свої розуміння, знання, почуття.

3.      Якщо Ви звертаєте увагу на достойності дитини і вірите в її можливостіВи навчите їївірити в себе і отримувати, перемогу.

Памятайте про першу формулу освітиТи все зможеш!”

4.     Якщо Ви вмієте авансом дарувати похвалу і небайдужі до творчості дитинив неї більшешансів відбутися.

Памятайте: “Таланти виховуються заохоченнями” (В.Оствальд)

5.     Якщо Ви порівнюєте одну дитину з іншою, Ви блокуєте можливість розуміти і прийматиіншу.

Памятайте: Порівнювати дитину можливо тільки з нею самоюсьогоднішню із вчорашньою.

6.  Якщо Ви допоможете дітям відчути глибину сприймання, побачити навіть у маленькомупредметі великий світ, навчите дивитись і бачити, слухати і чути, розуміти, відчувати і любити – Ви подаруєте їм радість високої культури.
Памятайте:  Високій культурі неможливо навчити, її треба увібрати в себе. Вона не тільки в логіці,вона в почуттях.
7. 
Якщо Ви пропонуєте дитині свободу і вчите нею користуватисяВи підтримуєте в дитиніенергії розвитку, пізнання і творчості.
Памятайте: Заборона для дитинигальма, які зупиняють дії всіх цих енергій.
8.    
Якщо Ви разом з дитиною шукаєте рішення, а не перевіряєте, чи правильно вона намалювала, – Ви розвиваєте можливість творчого бачення і не засмічуєте сприйняття стереотипами.
Памятайте:  Немає правильних і неправильних малюнків і фантазій! Дитина не помиляєтьсявона шукає свій шлях. Дуже велика небезпека для творчостіштамп.
9.  
Якщо Ви чекаєте в малюнку відображення не того, що бачить дитина, а як вона бачить і яквідчуваєВи підтримуєте дитячу геніальність.
Памятайте: Дитина живе на іншому рівніфізичному й емоційному і відчувати як дорослалюдинане може.
10.    
Якщо для Вас важливо те, як Ви відкрили, аніж те, що Ви відкрили, Ви вчите дітейодержувати задоволення від пізнання.
Памятайте: Знання приходять тоді, коли Ви розумієте, як Ви зрозуміли. І Вам цікаво розуміти.
11.     
Якщо Ви не поспішаєте в спілкуванні з дітьмиВи вилучаєте байдужість.
Памятайте: В спілкуванні з прекрасним мовчанням можна сказати більше, ніж словами.
12.  
Якщо діти працюють з цікавістю, вони застраховані від примушеної діяльності. Примушення для дитини завжди стрес, при якому організм знаходиться в постійному напруженні.
Памятайте: Щоб захопити дітей, треба спочатку захопитись самі.
13.    
Якщо Вам не подобається малюнок дитини, не поспішайте давати негативну оцінку. Невизнаний малюнок замикає особистість маленького художника.
Памятайте: Праця душі дитини заслуговує визнання. Похваліть авансом і спробуйте подивитисьна малюнок очима дитини.
14.    
Якщо Ви радієте творчим успіхам дітей, Ви вчите їх радіти чужим перемогам.
Памятайте: Східна мудрість наголошує: “Поспішайте    захоплюватись людиною, інакше випропустите радість“.                                                                                                      З повагою, ЛШульга

   

Один коментар до Методичні рекомендації щодо розвитку творчості у дітей в зображувальній діяльності

  • TNTU  говорить:

    сподобалась інформація,візьму до уваги ці поради.

Залишити відповідь

Ви можете використовувати ці HTML теги і атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.