“Краса живе в очах людини, яка дивиться” (Латинське прислів‘я)
1.Милування красою на заняттях з малювання
Мета:
- Вчити дітей помічати красу в навколишньому світі.
- Розвивати естетичну чутність у сприйнятті світу.
- Вчити відгукуватись на красиве емоціями і почуттями, дивуватись, захоплюватись,милуватись.
- Розвивати здатність до естетичної оцінки.
- Викликати бажання спілкуватися з красою, насолоджуватись процесом створювання краси.
Використовується:
- при сприйнятті природи;
- при розгляданні натури;
- при сприйнятті живопису;
- при зустрічі з декоративно–ужитковим мистецтвом;
- при ознайомленні і спілкуванні з художнім матеріалом;
- при сприйнятті кольору;
- при розгляданні малюнків.
2. Ознайомлення з художнім матеріалом
Мета:
- Познайомити дітей з особливостями художнього матеріалу: з чого виготовлені, з яких частин складаються, чим відрізняються тощо.
- Одушевити предмети, з якими працює художник.
- Встановити відношення між художнім матеріалом і оточуючим світом.
- Познайомити з технікою малювання.
- Оволодіти культурою відносин із художнім матеріалом.
- Розвивати уяву в процесі спілкування з художнім матеріалом.
Тематика занять:
- Світ художника.
- У гостях у пастелі.
- Народження вуголька
3. Ознайомлення з кольором
Мета:
- Ознайомити дітей з розмаїттям кольорів у навколишньому світі.
- Дати інформацію про сполучення основних і складених кольорів.
- Навчити дітей відчувати характер кожного кольору, визначити зв‘язок між кольором ізапахом, температурою, звуками, настроєм, смаком.
- Учити дітей знаходити предмети певного кольору у навколишньому світі.
Тематика занять:
- Букет фарб.
- Народження рожевої фарби.
- Зустріч синьої і білої фарб.
- Зимовий килим (сріблястий колір).
- Ознайомлення із салатним кольором.
4. Ознайомлення з зображувальним мистецтвом
Мета:
- Розвивати здатність відчувати красу у мистецтві.
- Познайомити дітей з мистецтвом живопису та його жанрами: пейзажем, натюрмортом.
- Познайомити дітей з декоративно–ужитковим мистецтвом: з народною іграшкою Опішні, димківською іграшкою.
- Оволодіти культурою споглядання, милування творами мистецтва.
- Розвивати чуттєве сприйняття мистецтва.
- Вчити емоційно відгукуватись на красу мистецтва.
Тематика занять:
- Про що розповів пейзаж.
- Чудова іграшка (Опішня).
- Ознайомлення з натюрмортом.
- зустріч з димківською іграшкою.
5. Використання елементів психогімнастики на заняттях
Мета:
- Створити умови і допомогти дитині увійти в художній образ.
- Вчити передавати ознаки, особливості образу діями, рухами, емоціями, мімікою.
- Виховувати здатність відчувати образ.
- Розвивати творчість у самовираженні.
- Встановлювати зв‘язок між собою і образами оточуючого світу.
Перелік вправ:
- Смачне яблуко.
- Я – дерево.
- Я – їжачок.
- Я – птах.
- Кімнатна тварина.
- Я – зайчик.
- Я – сніжинка.
- Я–пролісок.
Основна діяльність дитини – гра. В грі дитина здатна перетворитись в будь–який персонаж казки івідобразити його характерні особливості. Можливості перетворювання можна використовуватина заняттях з малювання як вправи з психогімнастики.
6. Імпровізовані казки, фантазування на заняттях із малювання
Мета:
- Зацікавити дітей художнім матеріалом, об‘єктом та процесом малювання.
- Оживити навколишній світ і допомогти дітям глибоко відчути і пізнати його предмети іявища.
- Розвивати емоційну чуйність, асоціативно–образне мислення і уяву.
- Виховувати у дітей впевненість у собі.
- Розвивати виразність мовлення.
Використовується:
- при ознайомленні з художнім матеріалом;
- при ознайомленні з кольором;
- під час спілкування з художнім матеріалом;
- під час малювання;
- при розгляданні малюнка;
- під час спостерігання за об‘єктом малювання;
- під час слухання музичного твору.
7. Використання музики на заняттях із малювання
Мета:
- Поглибити чуттєве сприйняття краси у світі.
- Показати дітям гармонію звуків і кольорів у природі.
- Розвивати асоціативно–образне мислення.
- Створити емоційний настрій на занятті.
Використовується:
- при фантазуванні;
- у психогімнастиці;
- у вправах на розвиток уяви;
- у сенсомоторних вправах для руки;
- при малюванні.
8. Сенсомоторні вправи для підготовки руки дитини до малювання
Мета:
- Вчити дітей правильно тримати олівець і пензлик.
- Координувати рухи руки, необхідні для малювання.
- Розвивати дрібні м‘язи руки.
- Досягнути вільного, легкого, точного руху руки.
Перелік вправ:
- Пензлик вітається.
- Пензлик танцює.
- Пальчик стрибає.
- Пензлик на прогулянці.
- Олівець малює у повітрі
9. Вправи зі словом на заняттях із малювання
Мета:
- Познайомити дітей із словами, якими користується художник.
- Вчити використовувати різну силу голосу.
- Вчити дітей грамотно і правильно промовляти нові слова.
- Збагачувати емоційну насиченість у промовлянні нового слова з відтінками різногонастрою.
- Розвивати почуття ритму і мелодійності у промовлянні слова.
Перелік вправ:
- Шепотіння слова.
- Прокричи слово.
- Слово стрибає.
- Слово співає.
- Сумне слово.
- Здивоване слово
Цікавими є поради Людмили Шульги щодо створення умов щодо розвитку творчості у дітейдошкільного віку
- «якщо» для розвитку творчості:
1.Якщо Ви вмієте любити себе як унікальну частинку великої Природи, Ви навчите цьому дітей.Дитина, не спроможна себе любити, не може залишатись щирою. Без щирості неможлива творчасвідомість.
Пам‘ятайте:
“Наскільки приємною може бути людина, коли вона вміє бути сама собою“. (Платон)
2. Якщо Ви поважаєте і любите оточуючих, Ви навчите цьому дітей.
Пам‘ятайте: Повага передбачає відсутність насильства. В ній мається на увазі бажання, щоб іншалюдина росла і розвивалася такою, якою її визначила природа. Повага – це здатністьусвідомлювати унікальну індивідуальність людини. Любов – акт давання: віддати свою радість,свій інтерес, свої розуміння, знання, почуття.
3. Якщо Ви звертаєте увагу на достойності дитини і вірите в її можливості – Ви навчите їївірити в себе і отримувати, перемогу.
Пам‘ятайте про першу формулу освіти “Ти все зможеш!”
4. Якщо Ви вмієте авансом дарувати похвалу і небайдужі до творчості дитини – в неї більшешансів відбутися.
Пам‘ятайте: “Таланти виховуються заохоченнями” (В.Оствальд)
5. Якщо Ви порівнюєте одну дитину з іншою, Ви блокуєте можливість розуміти і прийматиіншу.
Пам‘ятайте: Порівнювати дитину можливо тільки з нею самою – сьогоднішню із вчорашньою.
6. Якщо Ви допоможете дітям відчути глибину сприймання, побачити навіть у маленькомупредметі великий світ, навчите дивитись і бачити, слухати і чути, розуміти, відчувати і любити – Ви подаруєте їм радість високої культури.
Пам‘ятайте: Високій культурі неможливо навчити, її треба увібрати в себе. Вона не тільки в логіці,вона в почуттях.
7. Якщо Ви пропонуєте дитині свободу і вчите нею користуватися – Ви підтримуєте в дитиніенергії розвитку, пізнання і творчості.
Пам‘ятайте: Заборона для дитини – гальма, які зупиняють дії всіх цих енергій.
8. Якщо Ви разом з дитиною шукаєте рішення, а не перевіряєте, чи правильно вона намалювала, – Ви розвиваєте можливість творчого бачення і не засмічуєте сприйняття стереотипами.
Пам‘ятайте: Немає правильних і неправильних малюнків і фантазій! Дитина не помиляється, вона шукає свій шлях. Дуже велика небезпека для творчості – штамп.
9. Якщо Ви чекаєте в малюнку відображення не того, що бачить дитина, а як вона бачить і яквідчуває – Ви підтримуєте дитячу геніальність.
Пам‘ятайте: Дитина живе на іншому рівні – фізичному й емоційному і відчувати як дорослалюдина – не може.
10. Якщо для Вас важливо те, як Ви відкрили, аніж те, що Ви відкрили, Ви вчите дітейодержувати задоволення від пізнання.
Пам‘ятайте: Знання приходять тоді, коли Ви розумієте, як Ви зрозуміли. І Вам цікаво розуміти.
11. Якщо Ви не поспішаєте в спілкуванні з дітьми – Ви вилучаєте байдужість.
Пам‘ятайте: В спілкуванні з прекрасним мовчанням можна сказати більше, ніж словами.
12. Якщо діти працюють з цікавістю, вони застраховані від примушеної діяльності. Примушення для дитини завжди стрес, при якому організм знаходиться в постійному напруженні.
Пам‘ятайте: Щоб захопити дітей, треба спочатку захопитись самі.
13. Якщо Вам не подобається малюнок дитини, не поспішайте давати негативну оцінку. Невизнаний малюнок замикає особистість маленького художника.
Пам‘ятайте: Праця душі дитини заслуговує визнання. Похваліть авансом і спробуйте подивитисьна малюнок очима дитини.
14. Якщо Ви радієте творчим успіхам дітей, Ви вчите їх радіти чужим перемогам.
Пам‘ятайте: Східна мудрість наголошує: “Поспішайте захоплюватись людиною, інакше випропустите радість“. З повагою, Л. Шульга
|
сподобалась інформація,візьму до уваги ці поради.