Розлади аутистичного спектра (РАС)

      Поруч із нами ростуть незвичайні діти, їх називають «дітьми дощу»: вони грають з предметами не так, як більшість, вони радіють іншому. Для них не існує норм і правил, звичних для нас, їм незрозуміло і нецікаво те, що роблять звичайні дівчатка та хлопчики. У них свій, закритий для сторонніх світ, але їм дуже потрібна наша допомога, підтримка і розуміння.

Аутизм (розлади аутистичного спектру (РАС) – це стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Його неможливо вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя.

Симптоми

  • Дитина рідко встановлює зоровий контакт або ж встановлює його в незвичний спосіб (наприклад, дивиться скоса на вас чи наче крізь вас).
  • Виявляє значно менше цікавості до навколишнього світу, ніж від неї сподіваються.
  • Переважно бавиться сама, перебуває наче у своєму власному світі.
  • Не наслідує ігри інших дітей, поведінки батьків.
  • Зовсім не виявляє зацікавлення до гри з однолітками.
  • Дитина починала говорити, а потім перестала.
  • Не реагує на прості вказівки, на звертання до неї, хоча її поведінка в інших ситуаціях свідчить про те, що у дитини немає проблем зі слухом.
  • Розвиток мовлення дитини не відповідає її вікові.
  • Механічно повторює почуті слова, наприклад, висловлювання з телепрограм. Повторює їх багаторазово.
  • У спілкуванні не використовує ні жестів, ні міміки.
  • Повторює у відповідь останні слова, з якими до неї звертаються.
  • Надмірно боїться різких звуків (наприклад, шуму порохотяга), часто затуляє при цьому долонями очі, вуха.
  • Не хоче, щоби її торкалися, обіймали, гладили по голові.
  • Має стереотипні рухи, наприклад, клацає пальцями, крутить головою, погойдується.
  • Протестує проти змін у середовищі довкола неї чи в способі життя (наприклад, проти зміни меблів у помешканні чи зміни маршруту, яким ходить у садочок).
  • Надмірно захоплюється числами, датами, поодинокими предметами, однією темою. Їй подобається крутитися на місці, або ж вона захоплюється предметами, що крутяться.
  • Має обмежене коло уподобань, наприклад, бавиться лише одним (часто незвичним) предметом, часто і багаторазово складає в ряд свої іграшки і т.п.
  • Дитину важко зупинити в її повторюванні стереотипних дій чи фраз, відвернути її увагу на щось інше.
  • Прив’язується до незвичних речей, любить бавитися стрічками, камінцями, паличками чи волоссям і т.п.
  • Потребує точного дотримування встановлених ритуалів, різко реагує на будь-які зміни (наприклад, наполегливо вимагає дотримуватися однакової послідовності дій, купуючи щось у крамниці, або ж їсти лише з певного посуду, вдягатися тільки у такий, а не інший одяг, ходити постійно тією самою дорогою і т.п.).

Причини розладів спектру аутизму лежать у будові та функціонуванні мозку. Довший час помилково вважалося, начебто аутизм обумовлений психологічними факторами, як-от негативне ставлення до дитини з боку батьків. На сьогодні це припущення однозначно відкинено, і РСА визнані етіологічно виключно біологічними розладами. Симптоми аутизму обумовлені особливостями будови та функціонування головного мозку дитини. 

Розлади аутистичного спектра (РАС) визначаються за двома критеріями:

  • ПОРУШЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
  • ПОВТОРЮВАНА ПОВЕДІНКА

ОЗНАКИ ПОРУШЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ: Дитина може встановлювати зоровий контакт, але не використовує його для спілкування (наприклад, вказує на бажаний предмет, щоб отримати, але водночас не переводить погляд на дорослого). Не слідкує за поглядом дорослого, і / або за вказівним жестом дорослого. Не адресує виразу обличчя дорослому з метою спілкування. Дитина не ділиться з іншими своєю радістю, інтересами, успіхами. Не реагує на своє ім’я, коли звуть, щоб привернути увагу. Віддає перевагу грати самостійно, не залучає однолітків до гри, не повторює за ними дії. Якщо у вашої дитини розлади аутистичного спектра 4 Розвиток мови не відповідає віку, наприклад, в 1,5—2 роки дитина не використовує слова. Дитина може вимовляти слова, фрази, але не використовує їх, щоб попросити що-небудь. Не використовує жести для спілкування, щоб повідомити або пояснити що-небудь. Використовує руку іншої людини як інструмент, водночас не встановлюючи зоровий контакт.

ОЗНАКИ ПОВТОРЮВАНОЇ ПОВЕДІНКИ: Виявляє підвищений інтерес до певної іграшки або до певної частини предмета. Вибудовує предмети у вертикальні або горизонтальні ряди. Незвично використовує предмети, крутить їх, розглядає під певним кутом, обнюхує або простукує. Дитина незвично сильно реагує на певні звуки, дотики. Виконує дії в строго встановленому порядку та / або наполегливо вимагає цього від інших. Дитина робить незвичайні та / або повторні рухи пальцями або руками, часто кружляє або стрибає на одному місці.

На сьогодні вчені припускають, що розлади аутистичного спектра мають генетичну природу і є вродженим порушенням розвитку нейронів головного мозку. Нейрони мають занадто високу активність у певних зонах мозку. Відповідно, інформація, яку сприймає дитина, обробляється нетиповим способом. Дитині важко цілісно сприймати те, що бачить і чує, що особливо важливо під час соціальній взаємодії. Така робота головного мозку пояснює особливості поведінки і розвитку дітей із РАС. Часто це викликає певні складнощі в повсякденному житті і для самої дитини, і для оточуючих: Найчастіше діти з РАС використовують соціально неприйнятні види поведінки як один зі способів спілкування з оточуючими. Наприклад, розкидують предмети, голосно кричать і т. ін. Також нерідко виникають труднощі в навчанні та співпраці: уникнення завдань і вимог дорослого. Багато дітей із РАС відчувають труднощі зі сном і під час засипання. Процес навчання навичці туалету може бути досить складним і довгим. Можливі проблеми з харчуванням: одноманітна їжа, відмова від їжі, брак навичок самостійності. Діти з РАС можуть стикатися з цими проблемами кожен день. І з більшою частиною цих труднощів можна впоратися за підтримки фахівців. У дітей із РАС можуть бути незвичайні інтереси (наприклад, колекціонування вентиляторів, носіння певних предметів із собою). Якщо така поведінка або інтереси доставляють дитині задоволення і комфорт, не заважають оточуючим і безпечні, то кращим варіантом буде прийняти свою дитину з такими особливостями в поведінці та намагатися підтримувати її незвичайні інтереси. Ваша дитина може відчувати себе успішною точно так само, як й інші діти. Для цього Вам необхідно знайти сильні сторони дитини і намагатися їх заохочувати.

Залишити відповідь

Ви можете використовувати ці HTML теги і атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.