З самого народження кожного з нас оточують кольори, що виявляють певний вплив на організм, нервову систему та психіку дитини. Наукові дослідження показують, що кольори також впливають практично на всі аспекти нашого життя. Багато спеціалістів вважають, що деякі хвороби обумовлені порушенням колірної гармонії організму дитини: передозування або нестача кольорів. Було доведено: якщо середовище відзначається бідною кольоровою гамою, то виникають симптоми асенізації (недостатність кольору) та затримка інтелектуального розвитку в дітей. Тому потрібно збагачувати світ дітей різними яскравими кольорами. Завдяки кольору діти виражають своє ставлення до навколишнього світу. Колір раніше за інші засоби зображення стає в дитячих малюнках і змістовним (виражає зміст, переживання, відчуття), і естетичним (показник красивого). Для дитини кожен колір наповнений настроєм. Образотворча діяльність дає змогу дитині самовиразитися, виявити свої емоції та почуття. З метою формування емоційної сфери дитини засобами образотворчого мистецтва доречно використовувати властивості кольору впливати на емоційний стан людини, різноманітні художні техніки, теми, які сприяють виникненню позитивних емоцій, а також арттерапевтичні вправи. Отже, образотворче мистецтво має надзвичайний потенціал для розвитку почуттєвої сфери, здійснення самокорекції психоемоційного стану, розвитку творчої особистості. Першим позитивний і негативний вплив кольору на психіку людини виявив Й.В. Гете, заклавши таким чином основи сучасної кольоротерапії. Він зазначав: «Кольори діють на душу: вони можуть викликати почуття, пробуджувати емоції та думки, які нас заспокоюють і хвилюють, породжують сум і радість». Доктор Макс Люшер, психолог та дослідник в області кольору прийшов до висновку, що вибір кольору дуже тісно зв’язаний із психологічними особливостями людини, із станом її здоров’я. Японські вчителі важливого значення надають кольоровому навчанню, тобто правильному використанню кольору, який має таку властивість як виразність, а також здатність впливати на почуття людей (має емоційне значення). Педагоги вважають, що розвиваючи культуру почуття кольору, можна збагатити емоційну сферу людини.
Кольорове бачення людини – явище унікальне і закономірне. Відомий психолог С.Рубінштейн зауважував, що дія кольору зумовлена безпосереднім фізіологічним впливом його на людський організм, а також асоціаціями, що виникають під час сприймання певного кольору. Пропоную розглянути, якими умовними ефектами володіють ті або інші кольори.
Помаранчевий – будить радість життя, сприяє підвищенню працездатності, швидкому запам’ятовуванню інформації. Червоний – активізує діяльність але при тривалому впливі підвищує втомлюваність, посилює агресивність. В минулі століття хворим скарлатиною з лікувальною метою було прийнято обмотувати горло червоним шарфом. Блакитний – дуже добре впливає на нервову систему (допомагає зменшити хвилювання і зняти стрес. Цей колір уособлює спокій і прямоту, допомагає зосередитися на внутрішньому світі, стимулює появу нових ідей. Рожевий – надає відчуття комфорту, заспокоює, сприймається людьми як м’який, що відповідає жіночності. Жовтий – зміцнює, тонізує, пробуджує енергію і оптимізм, покращує настрій, мисленнєву діяльність, стимулює творчість, дисциплінованість, допомагає сконцентруватися. Зелений – розслабляє, заспокоює, надає сильний антистресовий ефект, оскільки усуває стани крайньої втоми, позбавляє від негативних емоцій, відповідає за емоційну рівновагу, отже, сприяє гармонії. При введенні в зелений колір жовтого він оживає, стає більш активним. При доданні синього, змінюється навпаки, він робиться більш серйозним, вдумливим. Синій – заспокоює і розслабляє; стимулює мисленнєву діяльність. Фіолетовий – послаблює працездатність і призводить до зайвої сонливості. Але є й позитивне – він пробуджує прагнення до духовного зростання. Коричневий – символ впевненості й непохитності. Люди сприймають коричневий колір як колір землі, кори дерев.
Коли ми говоримо: «почорнів від горя»; почервонів від гніву; позеленів від злоби», то не сприймаємо ці вирази буквально, а інтуїтивно пов’язуємо емоційні переживання людини зі здатністю виразити їх кольором.
Завдання вихователя дитячого саду полягає в тому, щоб у процесі навчання познайомити дошкільників з «сенсорними еталонами» в області кольору, навчити, ними користуватися як системами чуттєвих мірок чи еталонів для аналізу навколишнього. Колір може радувати і викликати роздратування, тривогу, відчуття туги чи смутку. Іншими словами, колір справляє на людей емоційний вплив. Одні кольори заспокоюють нервову систему, інші, навпаки, дратують. Заспокійлива дія надають зелений, блакитний, синій, а збудливу – пурпурний, червоний, помаранчевий, жовтий кольори.
Щоб знати, якими кольорами і як користуватися кожній людині в побуті, у вихованні дітей, – треба зрозуміти, яким чином колір впливає на стан людини. За даними численних досліджень, колір якісно і комплексно впливає на психофізіологічний стан людини, включаючи зміну складу крові, динаміку загоєння тканин, тонус м’язових скорочень, функцію серцево-судинної системи, сприйняття (болю, температури, часу, простору, розміру, ваги), психічний статус (емоційний стан, активування, психічне напруження). При цьому колір впливає специфічно як при сприйнятті через зір, так і при висвітленні ним частин людського тіла. Людина несвідомо часто використовує колір як засіб психічної саморегуляції. Люди з різними характерами і в різних психічних станах бачать світ буквально в різному кольорі, причому врівноважені люди сприймають світ більш яскравим і барвистим. Основна ідея колористики полягає в тому, що колір впливає на людину психологічно і психофізіологічно. Подивившись пильно на який-небудь колір декілька хвилин, людина може відчути не тільки зміна свого самопочуття і настрою; може змінитися температура тіла, частота дихання і ритміка серця. Але кожна людина реагує на один і той же колір по-своєму. Таким чином визначаючи вплив того чи іншого кольору або композиції квітів на самопочуття і стан людини, психологи прийшли до наступного висновку: якщо людина вибирає червоний колір – це характеризує збудливість, імпульсивність, пристрасність, тоді як різні відтінки зеленого кольору заспокоюють, налаштовують на діловий, робочий лад. Синій, блакитний кольори так само є «холодними», тобто врівноважують, напрямними до роздумів, а не переживань. Використовуючи такі знання, ми можемо свідомо підійти до формування колірної гами, навколишнього наших дітей. У наш нелегкий час ми можемо оточити дітей гармонією кольору в одязі, в іграшках, в оформленні дитячої кімнати. Якщо прибрати з ужитку всі брудні, неприродно яскраві, криваво-червоні, коричневі, чорні і сірі фарби, це вже буде сприяти охороні дітей, розвитку в них рівноваги, спокою, вдумливості, спрямовувати їх до краси.
Нові коментарі